Laihduttaja, muista nämä: Viisi tärkeää sääntöä ruokailusta

Kuva: shutterstock

Säännöllinen ruokailurytmi on yksi laihduttamisen tärkeimpiä perusperiaatteita. Nämä säännöt kannattaa pitää mielessä, kun yrittää pudottaa painoa.

Yritä syödä 3 - 4 tunnin välein

Voit itse valita, millainen ateriarytmi sopii sinulle parhaiten: voit syödä päivän aikana neljä pientä ateriaa tai pari suurempaa ruokaa ja pari välipalaa. Muista kuitenkin, että kun syöt tasaisin väliajoin, aineenvaihduntasi pysyy vauhdissa, insuliinin tuotantosi tasapainossa ja ruokahalusi hallinnassa. Myös stressihormonitasosi pysyvät alhaisina. Kannattaa pyrkiä myös syömään päivittäin samaan aikaan.

Nauti aamupala joka päivä

Aamiainen on laihduttajalle tärkeä ateria ja se kannattaisi syödä noin tunnin sisällä heräämisestä. Aamupalan väliin jättäminen johtaa tutkitusti suurempiin ja rasvaisempiin annoksiin päivän aikana.

Älä syö juuri ennen nukkumaanmenoa

Syöminen juuri ennen nukkumaanmenoa nostaa joidenkin tutkimusten mukaan ruumiinlämpöä, insuliinitasoja sekä estää melatoniinin ja kasvuhormonin tuotantoa. Nämä seikat vaikuttavat unen laatuun, mikä taas voi puolestaan vaikuttaa seuraavan päivän ruokailuun.  Jos kuitenkin tahdot iltapalaa, kannattaa suosia jotakin proteiinipitoista.

Syö liikunnan jälkeen

Liikunnan jälkeen on hyvä välttää rasvaa ja valita hiilihydraattipitoinen välipala. Yritä syödä jotakin 45 minuutin sisään liikunnan lopettamisesta.

Älä lähde liian rankkaan urheilusuoritukseen täysin tyhjällä vatsalla, sillä elimistösi tarvitsee polttoainetta. Hyvä ja nopea välipala ennen liikuntasuoritusta on esimerkiksi banaani.

Keskity ruokailuusi!

Älä syö television tai tietokoneen ääressä, sillä ne saattavat viedä keskittymisesi ruoan sijasta johonkin muualle. Keskity pureskelemaan ruokasi hyvin ja rentoudu samalla kun syöt. Syödessä ei koskaan pitäisi olla kiire mihinkään, sillä silloin tulee helposti ahmittua nopeasti omaa kehoa kuuntelematta.

Lähde: MSNBC

Liity nyt Keventäjiin

Tykkää Keventäjistä Facebookissa!

Liity Keventäjiin ja onnistu jo tänään. Liity nyt Hinnat
  • Määrittelet itse tavoitteesi
    Ohjelma laskee kalorisuosituksen, seuraa onnistumistasi ja muuttuu edistymisesi mukaan
  • Laaja ruokapäiväkirja syömisen seurantaan
    Lisäksi tuhansittain reseptejä ja omalle kaloritasollesi räätälöity menuehdotus
  • Mukanasi myös mobiilissa
  • Juuri sinulle sopiva liikuntaohjelma
    Lähtö- ja tavoitetasoosi sovitetut viikottaiset suositukset sekä paljon vinkkejä kuntoiluun
  • Et jää yksin!
    Kannustava yhteisö ja parhaat asiantuntijat tukenasi
  • Edullinen, alkaen 0,22 € / päivä
 

Tilaa Keventäjien kirje

EmediateAd