Keventäjän ABC - Kuidun saanti

Kuitu on ravinnonosa, joka ei imeydy suolistossa, vaan kulkee sen läpi sulamattomana. Kuidun saanti on yksi terveellisen ruokavalion mittari. Kuitupitoinen ruoka pitää paremmin nälkää ja sisältää paljon vitamiineja ja kivennäisaineita. Se auttaa myös vatsantoiminnassa ja sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnassa.

Suositusten mukaan, kuituja tulisi saada ravinnosta 25–35 g päivässä. Jotta kuitua tulee riittävästi, on tehtävä oikeita ruokavalintoja. Riittävä kuidun saanti edellyttää päivittäistä täysjyväviljatuotteiden (ruisleipä, puurot, täysjyvä pasta ja riisi) käyttöä. Marjat, hedelmät ja kasvikset tuovat lisää kuitua kuormaan. Tuotteiden pakkausmerkinnät kertovat usein kuidun määrän. Arkileivässä kuitua olisi hyvä olla 10 % ja herkkuhetkiin vähempikin riittää, mutta kuitupitoisuus ei saa mennä alle 5 %. Pastassa ja riisissäkin kuitua tulisi olla 6 %.

Keventäjien ruokapäiväkirjan avulla voit seurata päivittäistä kuidun saantiasi.

 

Liity Keventäjiin

Liity Keventäjiin ja onnistu jo tänään. Liity nyt Hinnat
  • Määrittelet itse tavoitteesi
    Ohjelma laskee kalorisuosituksen, seuraa onnistumistasi ja muuttuu edistymisesi mukaan
  • Laaja ruokapäiväkirja syömisen seurantaan
    Lisäksi tuhansittain reseptejä ja omalle kaloritasollesi räätälöity menuehdotus
  • Mukanasi myös mobiilissa
  • Juuri sinulle sopiva liikuntaohjelma
    Lähtö- ja tavoitetasoosi sovitetut viikottaiset suositukset sekä paljon vinkkejä kuntoiluun
  • Et jää yksin!
    Kannustava yhteisö ja parhaat asiantuntijat tukenasi
  • Edullinen, alkaen 0,22 € / päivä
 

Tilaa Keventäjien kirje

EmediateAd