Crossfitharjoittelu on tehokasta!

Avatar

Maailmalla ja Suomessakin viime vuosina suosioon noussut Crossfit yhdistää perinteiset kuntoliikkeet, eri lajien peruskuntoharjoittelun, kahvakuulailun, koordinaatioharjoitukset ja painonnoston liikkeet tehotreeniksi. Laji yhdistää lihasvoima-, kestävyys-, nopeus- ja notkeusharjoitteita, joten fyysisen kunnon kaikki eri osa-alueet saavat kyytiä. Kunto kehittyy kokonaisvaltaisesti ja koska harjoitteet ovat vaihtelevia, on edistyminen nopeaa ja treeni todella tehokasta.

CrossFitissä tehdään liikkeitä, jotka ovat ihmiselle luontaisia ja näin ollen ne vahvistavat arjessa tarvittavaa, toiminnallista kuntoa. Laji sopii kaikenikäisille ja eri kuntotasoille- myös keventäjille. Suositeltavaa on aloittaa peruskurssilla, jossa käydään läpi liikkeiden oikea suoritustekniikka sekä testataan oma kuntotaso. Valmentajan opastuksella perusliikkeet, kuten kyykky, punnerrus, leuanveto, vedot ja nostot ”skaalataan” erilaisia apuvälineitä käyttäen omalle kuntotasolle sopivaksi. Jos leuanveto tai punnerrus ei aluksi suju, aluksi apuna voi käyttää kuminauhoja tai korokkeita kehon painoa helpottamaan.

Garagekisailua

Crossfitin kehittäjä on amerikkalainen Greg Glassman. Alun perin laji on saanut suosiota urheilijoiden toiminnallisena harjoitteluna sekä poliisien, palomiesten ja sotilaiden treenimuotona.Lajin harrastajat pitävät kiinteästi yhteyttä verkkosivuilla. Maailmalla liikkuessa on tervetullut eri saleille treenaamaan. Lajissa järjestetään myös kilpailuja, joissa viime vuosina mainetta on niittänyt myös porilainen Mikko Salo. 

Maailmalla toimii yhteensä yli 2000 CrossFit-salia. Monien crossfitsalien ympäristö muistuttaa autotallia ja välineet ovat yksinkertaisia mm. levytankoja, käsipainoja, leuanvetotanko, kahvakuulia ja voimistelurenkaita sekä soutulaitteita. Valtaosa treeneistä tehdään aikaa vastaan sarjoina, joten kisailu itseä vastaan lisää motivaatiota.

Lähteet ja lisätietoa:

www.crossfit.com

www.crossfitespoo.com

 

teksti: Sirpa Arvonen

Crossfit sopii kaikenikäisille ja kuntoisille – myös keventäjille. Laji yhdistää lihasvoimaa, kestävyyttä sekä nopeutta ja notkeutta harjoittavia liikkeitä joten kunto kehittyy kokonaisvaltaisesti.

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest