Painaako arki päälle? Näin sovitat liikunnan aikatauluihisi

Avatar

Käsitystämme tehokkaasta liikkumisesta, energiankulutuksesta ja liikkumisen mahdollisuuksista ovat muokkaamassa tuttujen kertomukset, liikkuvien ihmisten tarinat, asiantuntijoiden neuvot, ”Suurin pudottaja”- ohjelmat ja naisten lehtien otsikot. Suhteemme liikuntaan lähtee kuitenkin itsensä puhuttelusta. Oman elämän tärkeiden tukipilareiden ja arjen kokonaisuuden perkaaminen auttaa jäsentämään oman arjen palapeliä ja mahdollisuuksia. Utelias tarkastelu ja rohkeus kyseenalaistaa tottumusten kimaraa, voi johtaa hyvinvointia paremmin palveleviin tapoihin.

Tyypillisiä liikuntaan liittyviä ennakkoasenteita ovat ajan riittämättömyys ja liikunnan tehoalueiden ali- ja yliarviointi. Joskus nämä oletukset omissa ajatuksissa riittävät siihen, että kertoo itsellensä olevan mahdotonta muuttaa arjen kaavaa. Ei ehdi, voi, pysty, jaksa, osaa. Voi olla, ettei ehdikään aina, eikä sellaisenaan. Mutta oman sisäisen tarinan kertojan kanssa voi käydä neuvotteluja ja tehdä kompromissejakin tai kokeilusopimuksia. Minkä verran ehtii, pystyy ja osaa? Ovatko esteet todellisia vai löytyykö omista selityksistä porsaanreikiä? Miten onnistumiset ja mahdollisuudet kannustavat jatkamaan? Syntyykö uusia mahdollisuuksien selityksiä?

Kokeile mitä eroa havaitset mahdollisuuksissasi vain yhtä sanaa muuttamalla:

  • Syksy on kiireistä, ja/mutta/jos/vaikka liikun 3 kertaa viikossa
  • Liikun reippaasti, vaikka/mutta/sillä en saa unta

Pienillä teoillakin on merkitystä

Usein kuulee liikuntaan olevan on-off suhdetta. Joko tehdään tiukasti ohjelmaa tai sitten luovutetaan. Näiden olotilojen välistä löytyy monia vivahteita. Kevennyksen kannalta kaikella aktiivisuudella on merkitystä, joten jos ei voi kahdella jalalla kävellä, voi aina yhdellä jalalla tai käsillä viuhtoa.

Voisiko vaikkapa sunnuntai-iltana katsastaa seuraavan viikon menoja ja solautella sitten suhteessa niihin liikkumisen pieniä hetkiä, tehdä valintoja eri tekemisten välillä ja sopia itsensä kanssa tiukimmat hikoilemisen hetket. Liikkuminen vaatii päätöksen sekä ajan ja paikan sopimisen itsensä kanssa. Näin sopivat varusteet tulevat työhön mukaan, lasten hoidon saa sopimaan tai syömisen rytmitykset kohdilleen.

Aktiivisuutta syksyyn:

  • Millaisia arkiliikuntoja sovitat lähes jokaiseen päivään? Kokeile ja löydä sopiva tapa!
  • Miten energisoit itseäsi ja liikut leppoisasti, kun arki on kuormittanut muuten?
  • Miten innostat itseäsi levänneenä kunnon pyrähdyksiin ja hikoiluhetkiin? Miten varaudut ja suunnittelet nämä hetket? Miten kiität itseäsi onnistuneesta latauksesta?
  • Mitä sanot itsellesi, kun haluat harjoitella tehokkaasti arjen lomassa? Mitä sanot muille, miksi harjoitus on sinulle tärkeä ja miten muut voivat sinua kannustaa?
  • Miten löydät sopivat aikataulut, sijaintipaikat ja hyvätunnelmaiset harjoituspaikat? Kysytkö suosituksia, menetkö porukalla vai nautitko omasta ajastasi?

 teksti: Sirpa Arvonen

 

Liity nyt Keventäjiin!

Usein kuulee liikunnan olevan on-off suhdetta. Joko tehdään tiukasti ohjelmaa tai sitten luovutetaan. Näiden olotilojen välistä löytyy monia vivahteita. Kevennyksen kannalta kaikella aktiivisuudella on merkitystä. Miten sinä sovitat liikkumisen omaan arkeesi?

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest