Karsi kaloreita tuntematta nälkää

Avatar

Laihtuaksesi sinun tulee yksinkertaisesti kuluttaa enemmän kaloreita kuin mitä syöt. Tämä vaatii ruoan laadun ja annoskokojen tarkkailua. Annoskokojen pienentäminen ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi karsia kaikesta. Näillä helpoilla vinkeillä kevennät aterian kalorimäärää ilman, että lasket minuutteja seuraavaan ateriaan.

Aloita ateria vesilasillisella

Juo iso lasillinen vettä ennen ruokailua etenkin, jos olet huono muistamaan riittävää vedenjuontia. Mahan kurniminen voi olla oire myös nestehukasta, joten veden juominen ennen ateriaa vaimentaa valenälän ja auttaa sinua keskittymään oikean nälän tyydyttämiseen.

Lisää kasviksia

Kasvisten lisääminen ateriaan on yksinkertainen tapa karsia kaloreita ilman, että ruoan määrä lautasella vähenee. Kasvikset täyttävät vatsasi nopeasti ja ovat täynnä vitamiineja. Laita esimerkiksi leivän päälle kasviksia, korvaa kastikkeessa osa jauhelihasta herkkusienillä, tai täytä pitaleivät paistetuilla vihanneksilla.

Astioilla on väliä

Lautasen väri saattaa vaikuttaa siihen, kuinka paljon syöt. Tutkimuksissa on havaittu, että ihmiset syövät 20 prosenttia enemmän silloin, kun ruoan ja lautasen värikontrasti on pieni. Hauska kikka onkin valita esimerkiksi valkoinen lautanen punaiselle pastakastikkeelle tai vihreä lautanen salaatille.

Annostele viljat päälle

Mieti uudelleen sitä, kuinka käytät viljoja ruoanlaitossa. Aamupalalla täytä ensin kuppi jogurtilla, ja ripotella vasta sitten päälle pieni määrä mysliä. Lounasta kootessasi annostele lautaselle ensin kasvikset ja proteiini, ja lisää vasta sitten päälle hieman riisiä. Tulet karsineeksi kuin itsestään hiilihydraattien määrää.

Hidasta syömistä

Keskity syömiseen ja kuuntele esimerkiksi rentouttavaa musiikkia ateriallasi, jos ruokaseuraa ei ole. Rauhoittava musiikki saa syömään hitaammin, jolloin tulet huomioineeksi annoskoot. Muista pureskella hitaasti, ja laske välillä haarukkasi alas. Myös veden siemailu suupalojen välillä saa aterioinnin kestämään kauemmin, jolloin et tule ahmineeksi huomaamattasi liikaa ruokaa.

Älä syö suoraan pussista tai laatikosta

Kun istut sohvalle karkkipussin kanssa, tiedätkö todella kuinka monta karkkia söit? Erään tutkimuksen mukaan ihmiset syövät puolet enemmän silloin, kun he eivät pysty näkemään kuinka paljon he todellisuudessa syövät. Jos ostat esimerkiksi ison pussin pähkinöitä, jaa pähkinät valmiiksi sopivan kokoisiin annospusseihin, jolloin et tule syöneeksi liikaa.

Käytä pienempiä astioita

Annoskokoja on vaikea arvioida silmämääräisesti, varsinkin jos käytössä on erikokoisia lautasia. Suuremmalta lautaselta aterioivat syövät kolmasosan enemmän ruokaa kuin pienempiä lautasia käyttävät. Myös suuri otin saa ottamaan enemmän ruokaa. Valitse siis pieni otin ja pieni lautanen jos haluat rajoittaa annoskokoasi.

Lähde: Health.com

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest