Pääsiäisenä nautitaan hyvästä ruuasta

Avatar

Pääsiäinen on tänä vuonna myöhään, joten toivotaan aurinkoisia ulkoilupäiviä. Kun ulkoilee ja liikkuu paljon, voi myös herkutella vähän enemmän! Jokaisella perheellä on omat perinteensä, mutta mämmi ja kananmunat kuulunevat kaikkien pääsiäispöytään. Pasha ja muut rahkajälkiruuat ja leivonnaiset, kokonainen uunikala ja lampaanpaisti ovat myös vakiinnuttaneet asemansa suomalaisten pääsiäispöydässä.

Kalaa pitkänperjantain lounaaksi

Valitse kala saatavuuden mukaan ja valmista helposti uunissa kypsentäen. Yrttilahnaa uunissa, Pestokuharullia valkokoviinissä, Yrteillä maustettua siikaa tai kirjolohi/lohifileetä ja kaikki helposti uunissa kypsentäen. Helppo valinta kalaruuaksi on myös savustettu kala. Ravunmakuinen kalamureke maistuu lämpimänä pääruuaksi ja kylmänä alkuruuaksi ja sopii hyvin isommankin joukon ruuaksi.

Kalan lisukkeeksi sopivat keitetyt perunat ja erilaiset kasvikset kuten parsa- tai kukkakaali höyrytettynä, vihreät pavut kiehautettuina. Raikas salaatti täydentää aterian. Voit tarjota alkupalaksi esimerkiksi erilaisia pieniä leipiä.

Pääsiäislounaalla on monta ruokalajia

Lounaan alkuruoaksi sopii hyvin graavilohi tai -siika. Lampaan/karitsanpaisti kasvislisukkein on monen perinteinen pääsiäisherkku. Lampaanpaistin painohävikki uunissa on noin 30 % ja kypsän lihan energiamäärät vaihtelevat 134-189 kcal:n välillä/100 g rasvaisuudesta riippuen. Valmista valkosipulikermaperunat keventäjälle sopiviksi. Pääruoaksi sopii hyvin myös naudan ulkofilee tai erilaiset broileri-ja kalkkunaruuat.

Jos ruuanvalmistus ei houkuttele molempina pääsiäispäivinä, valmista ruokaa kerralla niin paljon että siitä riittää myös toiseksi pääsiäispäiväksi.

Mämmi on herkullinen jälkiruoka tai välipala

Mämmissä on runsaasti kuitua, 5,3-8,5 g/100 g. Kalorimäärät vaihtelevat 163 ja 208 kcal/100 g:n välillä lisätyn sokerin tai siirapin määrästä riippuen. Kymppi-mämmi (luomu, sokeriton) ei sisällä lisättyä sokeria vaan makeus syntyy imellyttämällä.

Kokeile yksinkertaista mämmijäädykettä: Vatkaa vaniljakastike vaahdoksi ja lisää sen pehmennetyn mämmin joukkoon ja jäädytä isossa vuoassa yön yli. Jäädyke on hyvä ottaa jääkaappiin pehmenemään muutamaksi tunniksi tai huoneen lämpöön 1-2 tunniksi niin leikkaaminen on helpompaa. Koristele esim. mintulla.

Vaihtelua mämmiin saat myös maustamalla. Ripsauta pinnalle kardemummaa ja raastettua appelsiininkuorta. Mämmin kanssa maistuu maito ja kuohukerman tilalle sopii hyvin esim. Flora kevyt ruoka 7%.

Pääsiäisen jälkiruoat syntyvät rahkasta

Jos innostut tekemään pashaa, käytä siihen voin asemasta esim. 35 tai 60%:n levitettä ja kermaksi kevytvispikermaa. Pääsiäisen rahkapohjaiset hyytelökakut ovat herkullisia ja kohtuullisen kevyitä. Pohjaksi sopii ohut 2 munan sokerikakkupohja sellaisenaan tai kaakaolla maustettuna. Sekoita täyte kevyttuorejuustosta, rahkasta ja Flora kevyt ruoka 7%:sta tai kevytkermasta. Liivate pitää tortun hyvin kuosissa ilman kuohukermaakin. Täytteen maustajaksi ja keventäjäksi sopivat erilaiset keltaiset ja oranssin väriset hedelmät.

Katso Keventäjien pääsiäisreseptit täältä!

Herkullista ja liikunnallista pääsiäistä!

Teksti ja kuvat: Kati Nappa

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest