Pidä paino kurissa – nämä vihannekset estävät lihomista

Tuore pitkäaikaistutkimus on selvittänyt erilaisten hedelmien ja vihannesten vaikutusta painonhallintaan. Tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että etenkin hedelmien ja ei-tärkkelyspitoisten vihannesten lisääminen ruokavalioon ehkäisee ylipainoa. Tärkkelyspitoisia kasviksia ovat muun maissi, herneet ja perunat. Ei-tärkkelyspitoisia puolestaan ovat muun muassa kukkakaali, parsakaali, porkkana, sipuli, kurkku ja tomaatti.

Tutkijoiden mukaan tulokset tukevat olettamusta, jonka mukaan vihannesten ja hedelmien lisääminen ruokavalioon estää pitkällä aikavälillä painonnousua ja sitä kautta ylipainoa. Ylipaino puolestaan kasvattaa muun muassa kakkostyypin diabeteksen ja sydän- ja verisuonisairauksien riskiä.

Tutkimustuloksissa on kuitenkin huomioitava, että osallistujat raportoivat itse ruokapäiväkirjojaan, mikä tarkoittaa, että ruokakirjauksissa ja painonmittaustuloksissa voi olla virheitä. On myös huomioitava, että osallistujat olivat pääasiassa koulutettuja aikuisia.

Tutkimus julkaistiin PLOS Medicinessa.

Lähteet:

Science Daily

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest