Syötkö paljon ulkona? Näin voit leikata kalorien määrää

Avatar

Kun laitat itse oman ruokasi, tiedät aina tarkasti, mitä suuhusi pistät. Näin ruoan laadun ja kalorimäärän seuraaminen on helpompaa. Jos ruoanlaitto ei ole juttusi, ota talteen Women’s Healthin vinkit, jotka tukevat painonpudotusta, vaikket kotikokki olisikaan.

Kanna mukanasi hedelmiä

Helpoin tapa muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi on perustaa se enemmän kasviksille ja hedelmille. Jos kokkaaminen ei viehätä, osta reilu annos hedelmiä ja kanna aina yhtä tai kahta hedelmää mukanasi. Suurimman osan voi syödä sellaisenaan, kun nälkä iskee ilman sen kummempia valmisteluja.

Valitse kokojyvää

Useimpien ravintoloiden listalta löytyy joitain täysjyvää sisältäviä vaihtoehtoja. Valitse esimerkiksi täysjyväpatonki tai täysjyväriisiä, mikäli sellaista listalta löytyy. Voit myös kysyä tarjoilijalta vaihtoehtoja.

Pyydä puolikas annos

Joissakin ravintoloissa annoskoot hipovat jo kahden ihmisen annoksen määrää. Esimerkiksi kulhollinen pastaa on liikaa kenelle tahansa. Jos siis tiedät ravintolan valmistavan suuria annoksia, pyydä jo tilausvaiheessa pienempi annos tai jätä ainakin osa syömättä. Turhaa ähkyä ei kannata hankkia. Harkitse myös, riittäisikö sinulle esimerkiksi pelkkä alkupala ja salaatti, jos nälkä ei ole kovin kova.

Älä unohda kasviksia

Jos syöt ravintolassa, täytä vatsaasi reilulla annoksella alkusalaattia tai vähintäänkin tilaa ruokasi yhteyteen kasvislisuke, mikäli mahdollista. Paahdetut juurekset, grillatut vihannekset tai tuoresalaattia ovat hyviä vaihtoehtoja lautaselle.

Muista pienet muutokset

Vaihda täyteläinen salaatinkastike viinietikkaan ja juo ruoan kanssa vettä tai kivennäisvettä viinin tai virvoitusjuomien sijaan. Pizzasta voit pyytää puolittamaan juuston määrään.

Ulkona syöminen mahdollistaa monta eri kikkaa, joiden avulla kalorien määrään pystyy vaikuttamaan lähes huomaamatta.

Tunnista annoksen koko

Tiedät, että pasta-annokset ovat usein ravintoloissa turhan suuria, mutta mikä sitten on normaali määrä? Opettele lautasmalli, se toimii lähes joka tilanteessa ja auttaa hahmottamaan oikeaa annoskokoa.

Lähde: Women’s Health

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest