Tutkimus väittää: Yksi treenipäivä viikossa voi riittää

Kirjoittaja Laura Paavola
Sisältö jatkuu mainoksen jälkeen
Sisältö jatkuu

Hyviä uutisia kaikille kiireisille Keventäjille! Tuoreen tutkimuksen mukaan terveyshyötyjen saavuttamiseksi ei tarvitse liikkua joka päivä. Riittää, että liikuntaa kertyy yhteensä 2,5 tuntia viikossa, vaikka vain yhdelle tai kahdelle päivälle jaettuna.

Tutkimuksessa mitattiin yli 93 000 aikuisen liikkumista aktiivisuusrannekkeilla viikon ajan. Keskimäärin 62-vuotiaiden osallistujien hyvinvointia ja terveyttä seurattiin kahdeksan vuoden ajan. Tulokset puhuvat puolestaan.

Niillä, jotka liikkuivat vähintään 2,5 tuntia viikossa, kuolemanriski oli selvästi pienempi kuin niillä, jotka liikkuivat vain vähän. Kuolemanriskin havaittiin pienenevän riippumatta siitä, liikkuivatko osallistujat useampana päivänä vai vain kerran tai kahdesti viikossa.

Kohtalaisen raskaana liikuntana pidettiin esimerkiksi juoksemista, reipasta kävelyä, pyöräilyä, tanssimista, mutta myös esimerkiksi puutarhanhoito ja muut fyysiset arkiaskareet huomioitiin.

Aktiivinen elämäntapa keskiössä

Brittien tulokset vahvistavat käsitystä, jonka mukaan liikunnan kokonaismäärä ja aktiivinen elämäntapa ovat tärkeämpiä kuin se, millaisissa pätkissä liikunta kertyy.

Havainto tukee suomalaisia liikuntasuosituksia. Myös meillä reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi 2 tuntia 30 minuuttia viikossa, ja raskaampaa liikuntaa riittää noin 1 tunti 15 minuuttia. Liikunnan hyödyt saa, vaikka sitä harrastaisi vain muutaman minuutin pätkissä.

Lisäksi lihaskuntoa olisi hyvä harjoittaa vähintään kaksi kertaa viikossa.

Lähde: Duodecim

  • Kaksi kananmunaa paistumassa pannulla kaasuliedellä.

    Syö kananmunat näin – saat proteiinista enemmän hyötyä

    Kananmuna on edullinen ja monipuolinen proteiinin lähde, mutta valmistustavallakin on merkitystä. Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan yhdellä yksinkertaisella keinolla kananmunan proteiinista saa entistä enemmän irti. Keitettynä, paistettuna, munakkaana vai kenties raakana smoothien joukossa? Kananmunan valmistustapoja riittää, mutta proteiinin...
  • Pannulla chilejä ja valkosipulia.

    Rakastatko tulista ruokaa? Sillä voi olla yllättävä vaikutus painonhallintaan

    Chilin ystäville on nyt aimo annos hyviä uutisia! Tutkimuksissa tulisen ruoan on todettu muun muassa pidentävän elinikää sekä tehostavan aineenvaihduntaa. Chili saa suun polttamaan, hien nousemaan pintaan ja joskus nenänkin vuotamaan. Näiden tuttujen tuntemusten taustalla...
  • Mies mittaa vyötärönymärystään mittanauhalla.

    Tutkimus: Tee tämä treeni kerran viikossa – vyötärö kapenee ja rasva palaa

    Jo yksi tehokas kävelytreeni viikossa voi auttaa vähentämään kehon rasvamäärää ja kaventamaan vyötärönympärystä. Jos liikunnalle on vaikea löytää aikaa useana päivänä viikossa, tuore tutkimus tarjoaa kannustavia uutisia. Hongkongin yliopiston tutkijat havaitsivat, että 75 minuutin reipas...
  • Kaksi kananmunaa paistumassa pannulla kaasuliedellä.

    Syö kananmunat näin – saat proteiinista enemmän hyötyä

    Kananmuna on edullinen ja monipuolinen proteiinin lähde, mutta valmistustavallakin on merkitystä. Ravitsemusasiantuntijoiden mukaan yhdellä yksinkertaisella keinolla kananmunan proteiinista saa entistä enemmän irti. Keitettynä, paistettuna, munakkaana vai kenties raakana smoothien joukossa? Kananmunan valmistustapoja riittää, mutta proteiinin...
  • Pannulla chilejä ja valkosipulia.

    Rakastatko tulista ruokaa? Sillä voi olla yllättävä vaikutus painonhallintaan

    Chilin ystäville on nyt aimo annos hyviä uutisia! Tutkimuksissa tulisen ruoan on todettu muun muassa pidentävän elinikää sekä tehostavan aineenvaihduntaa. Chili saa suun polttamaan, hien nousemaan pintaan ja joskus nenänkin vuotamaan. Näiden tuttujen tuntemusten taustalla...
  • Mies mittaa vyötärönymärystään mittanauhalla.

    Tutkimus: Tee tämä treeni kerran viikossa – vyötärö kapenee ja rasva palaa

    Jo yksi tehokas kävelytreeni viikossa voi auttaa vähentämään kehon rasvamäärää ja kaventamaan vyötärönympärystä. Jos liikunnalle on vaikea löytää aikaa useana päivänä viikossa, tuore tutkimus tarjoaa kannustavia uutisia. Hongkongin yliopiston tutkijat havaitsivat, että 75 minuutin reipas...

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest