Tuoreen tutkimuksen mukaan mustaseljakukkamehusta olla hyötyä etenkin painonpudotuksesta haaveileville.
Oletko koskaan kokeillut mustaseljamehua? Tämä tumma violetti marja tunnetaan etenkin immuunijärjestelmää tukevana superruokana, mutta uudet tutkimukset osoittavat, että sillä voi olla myös positiivisia vaikutuksia suolistoterveyteen ja aineenvaihduntaa.
Eli toisin sanoen tämän mehun juominen voi tukea painonhallintaa monin eri tavoin.
Positiivisia vaikutuksia niin suolistolle kuin verensokerille
Washington State Universityn tutkimuksessa havaittiin, että mustaseljamehun juominen voi lisätä suoliston hyödyllisiä bakteereja, parantaa verensokeritasapainoa ja edistää rasvanpolttoa jo viikon säännöllisen käytön jälkeen.
Tutkimukseen osallistui 18 ylipainoista aikuista, jotka joivat joko seljamehua tai vastaavan makuista lumemehua. Tutkijat havaitsivat, että seljamehua juoneilla osallistujilla oli merkittävästi enemmän hyödyllisiä suolistomikrobeja, kuten firmicutes- ja actinobacteria-bakteeriryhmiä.
Lisäksi mehu vähensi haitallisten bakteerien, kuten bacteroidetes-lajin määrää.

Tutkimus osoitti myös, mustaseljamehu alensi osallistujien verensokeritasoja noin 24 prosenttia, mikä viittaa siihen, että mehu voi merkittävästi parantaa kehon kykyä käsitellä sokereita hiilihydraattipitoisen aterian jälkeen. Seljamehua juoneilla osallistujilla havaittiin myös 9 prosentin lasku insuliinitasoissa.
Lisäksi tutkijat huomasivat merkittävästi lisääntynyttä rasvan hapettumista, eli rasvahappojen pilkkoutumista, sekä runsashiilihydraattisen aterian jälkeen että liikunnan aikana.
Selja on aivan omaa luokkaansa
Seljan terveyshyödyt ovat peräisin sen korkeasta antosyaanipitoisuudesta. Antosyaanit ovat luonnollisia yhdisteitä, joilla on tunnettuja tulehdusta ehkäiseviä, aineenvaihduntaa tukevia ja suolistobakteereihin vaikuttavia ominaisuuksia. Vaikka myös muut marjat sisältävät antosyaaneja, selja on tässä asiassa omaa luokkaansa.
LUE MYÖS: Sitruuna – pieni, mutta tehokas terveyspommi
Tutkijat toivovat voivansa testata seljan vaikutuksia suuremmissa ja pidempikestoisissa tutkimuksissa, jotta sen terveyshyötyjä voitaisiin ymmärtää paremmin sekä eri sukupuolten että eri ikäryhmien välillä.
Lähde: Independent
Terveellinen pehmis syntyy yhdestä raaka-aineesta – valmis 5 minuutissa
Terveellinen pehmytjäätelö syntyy yllättävän helposti vain yhdestä raaka-aineesta. Voiko jäätelöä valmistaa ilman kermaa, sokeria ja jäätelökonetta? Vastaus on kyllä. Superhelppo banaanijäätelö syntyy muutamassa minuutissa, ja lopputulos muistuttaa yllättävän paljon kioskien pehmistä. Pakastettu banaani on koko...Jo muutama minuutti tätä liikuntaa päivässä voi pienentää riskiä sairastua 8 sairauteen
Moni tietää, että liikunta tekee hyvää terveydelle, mutta uusi tutkimus viittaa siihen, että liikunnan määrä ei ole ainoa ratkaiseva tekijä. Ratkaisevaa voi olla myös se, kuinka kovaa liikut. European Heart Journalissa julkaistun tutkimuksen mukaan jo...Tutkimus: Jo tämä määrä kananmunia viikossa voi liittyä pienempään Alzheimer-riskiin
Kananmunat kuuluvat monen suomalaisen aamupalapöytään, mutta niiden hyödyt voivat ulottua kylläisyyden tunteen ja proteiinin saannin lisäksi myös aivoterveyteen. The Journal of Nutritionissa julkaistun tutkimuksen mukaan kananmunia säännöllisesti syövillä ihmisillä oli pienempi riski sairastua Alzheimerin tautiin...
Terveellinen pehmis syntyy yhdestä raaka-aineesta – valmis 5 minuutissa
Terveellinen pehmytjäätelö syntyy yllättävän helposti vain yhdestä raaka-aineesta. Voiko jäätelöä valmistaa ilman kermaa, sokeria ja jäätelökonetta? Vastaus on kyllä. Superhelppo banaanijäätelö syntyy muutamassa minuutissa, ja lopputulos muistuttaa yllättävän paljon kioskien pehmistä. Pakastettu banaani on koko...Jo muutama minuutti tätä liikuntaa päivässä voi pienentää riskiä sairastua 8 sairauteen
Moni tietää, että liikunta tekee hyvää terveydelle, mutta uusi tutkimus viittaa siihen, että liikunnan määrä ei ole ainoa ratkaiseva tekijä. Ratkaisevaa voi olla myös se, kuinka kovaa liikut. European Heart Journalissa julkaistun tutkimuksen mukaan jo...Tutkimus: Jo tämä määrä kananmunia viikossa voi liittyä pienempään Alzheimer-riskiin
Kananmunat kuuluvat monen suomalaisen aamupalapöytään, mutta niiden hyödyt voivat ulottua kylläisyyden tunteen ja proteiinin saannin lisäksi myös aivoterveyteen. The Journal of Nutritionissa julkaistun tutkimuksen mukaan kananmunia säännöllisesti syövillä ihmisillä oli pienempi riski sairastua Alzheimerin tautiin...




