Uudet pohjoismaiset ravitsemussuositukset: Huomio yksittäisistä ravintoaineista ruokavalion kokonaisuuteen

Avatar

Uusituissa pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa kiinnitetään aiempaa enemmän huomiota yksittäisten ravintoaineiden sijaan ruokavalion kokonaisuuteen, eri ruoka-aineiden laatuun ja merkitykseen ravintoaineiden lähteenä sekä yhteyttä terveyteen.

Torstaina julkaistuissa uusissa pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa on tiukennettu kovien eli tyydyttyneiden rasvojen saantisuositusta. Rasvan osuuden ylärajaa päivittäisestä energiansaannista on nostettu, mutta rasvojen laatuun kiinnitetään entistä enemmän huomiota. Esimerkiksi kasviöljyistä saatavia pehmeitä rasvoja saa syödä entistä enemmän, mutta sen sijaan kovien rasvojen käyttösuositus tiukkenee.

Myös hiilihydraattien kriteeriksi on otettu määrän lisäksi laatu: uusien suositusten mukaan hiilihydraatit tulisi saada pääosin kuitupitoisista ruoka-aineista.

D-vitamiinin ja omega-3:n saantisuositukset muuttuivat

D-vitamiinin saantisuositusta on hieman nostettu yli 2-vuotiailla ja aikuisilla sekä iäkkäillä henkilöillä. Aiemmin pohjoismaisissa suosituksissa d-vitamiinin vuorokausisuositus on ollut 7,5 mikrogrammaa. Uusi suositus on 10 mikrogrammaa. Yli 75-vuotiaille suositellaan 20 mikrogrammaa D-vitamiinia joka päivä.

Lisäksi suomalaisten pitäisi pohjoismaisten tutkijoiden mukaan syödä nykyistä enemmän kalaa. Ehkä suositusten suurin muutos onkin omega-3-rasvahapon saantisuosituksissa: prosentti kaikesta energiasta pitäisi tulla omega-3-rasvahapoista. Vanha suositus oli puoli prosenttia.

Myös seleenin päivittäistä saantisuositusta on hieman nostettu entisestä. Seleeniä suositellaan naisille 50 mikrogrammaa ja miehille 60 mikrogrammaa päivässä. Raskaana oleville ja imettäville naisille suositellaan 55 mikrogrammaa seleeniä päivittäin.

Ohjeistusta liikuntaan

Lisäksi annetaan suositukset riittäväksi fyysiseksi aktiivisuudeksi, joka vähentää elintavoista johtuvia sairauksia. Tuoreen suosituksen mukaan aikuisten tulisi liikkua kohtuullisen kuormittavuuden teholla vähintään 150 minuuttia viikossa tai rasittavalla teholla 75 minuuttia viikossa. Lasten tulisi liikkua monipuolisesti vähintään 60 minuuttia päivässä.

Uusien pohjoismaisten ravitsemussuositusten keskeiset kohdat julkistettiin 3.10.2013 Pohjoismaisen Ministerineuvoston järjestämässä tilaisuudessa Kööpenhaminassa. Pohjoismaiset ravitsemussuositukset muodostavat pohjan kotimaisille ravitsemussuosituksille, jotka julkaistaan tammikuussa 2014.

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest