Uudet suomalaiset ravitsemussuositukset: Vähemmän suolaa ja punaista lihaa, lisää kalaa ja kasviksia!

Avatar

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan uudet, koko väestölle tarkoitetut ravitsemussuositukset ovat valmistuneet. Ne noudattavat pääosin viime syksynä julkaistuja pohjoismaisia suosituksia. Suositusten pääpaino on terveyttä edistävän ruokavalion kokonaisuudessa, jonka muodostavat eri ruoka-aineiden laatu, määrä ja merkitys ravintoaineiden lähteenä sekä niiden yhteys terveyteen.

Vähemmän suolaa kuin pohjoismaisissa suosituksissa 

Ravintoainetasolla uudistetut suositukset eivät tuo paljon uutta. Suolan saantisuositus on hieman pohjoismaista suositusta tiukempi eli viisi grammaa vuorokaudessa. Pohjoismaisissa suosituksissa vastaava määrä on 6 grammaa/vrk.

Uusi suositus vastaa jo edellisissä suosituksissa ollutta pitkän aikavälin tavoitetta ja on myös WHO:n ja muiden kansainvälisten suositusten mukainen.

Lisää D-vitamiinia

Uusissa ravitsemussuosituksissa D-vitamiinin saantisuositusta nostettiin yli 2-vuotiailla ja alle 60-vuotiailla aikuisilla sekä yli 75-vuotiailla. Uusi suositus yli 2-vuotiaille lapsille, nuorille ja aikuisille on 10 mikrogrammaa vuorokaudessa. Yli 75-vuotiaille suositellaan d-vitamiinia 20 mikrogrammaa vuorokaudessa. 

Seleenin päivittäistä saantisuositusta nostettiin 10 mikrogrammalla vuorokaudessa. Suositus on nykyisin miehillä 60 mikrogrammaa vuorokaudessa ja naisilla 50. Raskauden ja imetyksen aikana suositellaan seleeniä saatavan 60 mikrogrammaa vuorokaudessa. Seleeniä saa muun muassa lihasta ja lihavalmisteista, maidosta ja maitovalmisteista sekä täysjyväviljasta.

Myös folaatin saantisuositusta raskaana oleville ja imettäville naisille nostettiin. Nykyinen saantisuositus on 500 mikrogrammaa vuorokaudessa. Folaattia on esimerkiksi vihreissä kasviksissa, palkokasveissa ja maksassa.

Ruokakolmio ja lautasmalli avuksi

Ruokapohjaisissa suosituksissa korostuvat terveyttä edistävä ruokavalion ainekset eli kasvikset, marjat, hedelmät, palkokasvit ja täysjyvävilja sekä lisäksi kala, kasviöljyt ja kasviöljypohjaiset levitteet, pähkinät, siemenet ja rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä suositellaan syötäväksi vähintään puoli kiloa päivässä entisen 400 gramman sijasta.

Punaisen lihan ja erityisesti lihavalmisteiden sekä runsaasti tyydyttynyttä rasvaa, lisättyä sokeria ja suolaa ja vähän kuitua sisältävien elintarvikkeiden käyttöä suositellaan vähennettäväksi.

Rasvojen osuuden vaihteluvälin ylärajaa nostettiin. Laskennallinen saantisuositus on nyt 25-40 prosenttia energiansaannista. Laskennallinen suositus on saatu laskemalla yhteen eri rasvahappojen osuuksien ylä- ja alarajat.

Hiilihydraattien vaihteluvälin alarajaa puolestaan laskettiin. Hiilihydraattien laskennallinen saantisuositus on 45-60 prosenttia energiasaannista.

Uudessa ruokakolmiossa hyvän ruokavalion ainekset on esitetty kuvaten niiden painoarvoa ruokavalion osana.

– Nyt julkaistavien suositusten toteutumisen suurimpia haasteita ovat rasvan laadun paraneminen – erityisesti kovien rasvojen korvaaminen kasviöljyillä , kuidun saannin lisääminen ja suolan saannin vähentäminen sekä energian saannin ja kulutuksen tasapainottaminen, toteaa valtion ravitsemusneuvottelukunnan puheenjohtaja Jaana Husu-Kallio.

Ravitsemussuositukset on tarkoitettu ohjaamaan terveydenhuollon, ruokapalveluiden, ja elintarviketeollisuuden ammattilaisten sekä eri viranomaisten ja kansanterveysjärjestöjen toimintaa kansanterveyden edistämisessä, eivät yksilön ohjaamiseen.

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest