Hyviä uutisia sohvaperunoille: Jo näin lyhyt aika liikuntaa riittää!

Avatar

Tanskan terveystieteen laitoksen tutkijat seurasivat 13 viikon ajan lievästi ylipainoisia ihmisiä. Puolet koehenkilöistä harjoitteli tunnin päivässä ja toiset 30 minuuttia päivittäin. Tuloksia laskettiin sykemittarin, kalorilaskurin ja vaa’an avulla.

Yllättävää kyllä, puoli tuntia liikkuneet laihtuivat kolmessa kuukaudessa keskimäärin 3,6 kiloa ja kokonaisen tunnin liikkuneet vain 2,7 kiloa. Puolen tunnin lisäannos liikuntaa ei siis vauhdittanut painonpudotusta.

Tutkijat selittävät yllättäviä tuloksia sillä, ettei painonpudotukselle välttämättä saa lisähyötyä jatkamalla treenaamista kokonaisen tunnin ajan. Heidän mukaansa puoli tuntia liikuntaa on niin helposti lähestyttävä tavoite, että sen ryhmän koehenkilöt luultavasti liikkuivat lopulta toisia kovemmin.

Lisäksi kokonaisen tunnin juoksumatolla viettäneet koehenkilöt todennäköisesti myös söivät treeninsä jälkeen enemmän ja päätyivät siten laihtumaan vähemmän kuin odotettiin.

Lähde: Journal of Strenght and Conditioning Research

Tykkää Keventäjistä Facebookissa!

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest