Suolansaanti kuriin – vältä arjen sudenkuopat

Avatar

Suola itsessään ei lihota, mutta se kerää elimistöön nestettä. Suolaisen aterian jälkeen turvottaa, ja vaaka voi näyttää turvonneita lukuja. Liika suolansaanti on haitaksi terveydelle, joten sen saantiin kannattaa kiinnittää huomiota. Suolan enimmäissuositusrajat paukkuvat helposti ilman lisättyä suolaakin.

Jos suolansaantisi ylittää suositukset, kannattaa suolaisten herkkujen ja peruselintarvikkeiden käyttöön kiinnittää huomiota. Suolan määrää ruokavaliosta voi vähentää kiinnittämällä huomiota esimerkiksi seuraavien ruokien käyttöön.

Liemikuutiot

Käytätkö liemikuutioita niin pastaa, riisiä kuin keittojakin kiehauttaessasi? Vaikka jättäisit varsinaisen suolan lisäämättä, harkitse myös liemikuutioiden käytön vähentämistä. Liemikuutioissa on usein reippaasti suolaa, joten jokaiseen ruokaan kuutioita ei kannata laittaa.

Soijakastike

Soijakastike kruunaa monet aasialaiset herkut, mutta ota huomioon kastikkeen korkea suolapitoisuus. Aterian päälle lorautettu soijakastike lisää ruoan suolapitoisuutta, ja usein kastiketta lorahtaa annokseen reilu määrä. Jos käytät usein soijakastiketta, muista, että kastikkeesta on olemassa myös versioita, joista suolan määrää on vähennetty.

Puolivalmisteet

Pussikastikkeet ja puolivalmiit ateria-ainekset saattavat olla runsassuolaisia. Helpointa on tarkistaa ainesosaluettelosta tuotteen suolan määrä ja valita ruoanlaittoon vähäsuolaisia vaihtoehtoja. Itse kokkaamalla voit aina määritellä suolan määrän itse, joten jos aikaa riittää, tee ruoka alusta asti itse.

Oliivit

Napostelulautaset ja salaatit kruunaavat oliivit sisältävät reilusti suolaa, joten niiden käytössä kannattaa muistaa kohtuus.

Juustot

Sinihome-, feta- ja halloumijuusto ovat esimerkkejä runsassuolaisista juustoista, joita ei kannata laittaa aivan jokaiseen salaattiin. Myös muissa juustoissa voi olla reippaasti suolaa, joten juustojenkin kohdalla ainesosaluettelon lukeminen kannattaa.

Tarkista, että tuote sisältää suolaa korkeintaan:

Täyslihavalmisteet 1,7 %
Makkarat 1,5 %
Juusto 1,0 %
Kalavalmisteet 1,0 %
Näkkileivät, hapankorput 1,2 %
Muu leipä 0,7 %
Murot ja –hiutaleet 1,0 %
Laatikkoruuat 0,5 %
Keitot ja liemet 0,5 %
Valmisateriat ja kastikkeet 0,7 %

Muista myös, ettei tuotteessa aina ilmaista suolan määrää, vaan joskus natriumin määrä. Kyseessä on kaksi eri asiaa. Suolan määrä saadaan, kun natriumin määrä kerrotaan 2,5:llä.

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest