Liikunta hyväksi sydänterveydelle – tutkimus paljastaa uusia hyötyjä

Avatar

Ruotsalaisten tutkimus perustuu lähes 37 000 keskimäärin 60-vuotiaan naisen terveystietoihin, jotka kerättiin osana suurta mammografiatutkimusta. Kaksitoistavuotisen seurannan aikana eteisvärinään sairastui 2 900 naista.

Osana tutkimusta naisia oli pyydetty arvioimaan, miten paljon he käyttivät aikaa urheiluun ja liikuntaan elämänsä eri vaiheissa. Kun nämä tiedot yhdistettiin terveysrekistereistä poimittuihin eteisvärinätietoihin, riski sairastua eteisvärinään havaittiin sitä pienemmäksi mitä enemmän nainen liikuntaa harrasti.

Verrattuna alle tunnin viikossa vapaa-ajan liikuntaa harrastavaan yli neljä tuntia viikoittain liikkuvien sairastumisriski oli 15 prosenttia pienempi. Samanlainen ja hieman vahvempi yhteys havaittiin naisilla, jotka pyöräilivät tai kävelivät vähintään 40 minuuttia päivittäin.

Tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä Heart-lehdessä.

Eteisvärinä on yleisin rytmihäiriö ja sitä sairastaa noin joka kymmenes yli 65-vuotias. Eteisvärinän oireita ovat mm. sydämen tykytys, hengenahdistus ja väsymys.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest