Syötkö oikein? Terveellinen ruokavalio hyväksi myös keuhkoille

Avatar

Riski sairastua keuhkoahtaumatautiin on noin kolmanneksen pienempi henkilöillä, joiden ruokavaliossa on runsaasti kasviksia, täysjyväviljoja, monityydyttymättömiä rasvoja ja pähkinöitä sekä vähänlaisesti punaista lihaa, lihajalosteita, teollisesti käsiteltyjä viljoja ja lisättyä sokeria sisältäviä elintarvikkeita.

Ruokavalioon liitetty vaikutus havaittiin sekä entisillä että nykyisillä tupakoitsijoilla sekä miehillä ja naisilla. Myöskään osallistujien ikä, fyysinen aktiivisuus, painoindeksi tai etninen tausta eivät vaikuttaneet yhteyteen.

Terveellinen, paljon kasviksia sisältävä ruokavalio voi mm. vähentää kehon oksidatiivista kuormitusta, mikä puolestaan voi pienentää keuhkoahtaumataudin riskiä. On myös todennäköistä, että terveellisesti syövät elävät muutenkin terveellisemmin kuin ruokavalioon vähemmän huomiota kiinnittävät.

Keuhkoahtaumatautia sairastaa 12 prosenttia yli 64-vuotiaista suomalaismiehistä ja 3 prosenttia naisista. Tupakoivista yli 64-vuotiaista miehistä keuhkoahtaumaa sairastaa yli kolmannes.

Tutkimus julkaistiin British Medical Journalissa.

Uutispalvelu Duodecim

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest