Rehellinen ja paljastava ruokapäiväkirja – Näin syön

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

Koska sinä olet viimeksi pitänyt rehellistä ruokapäiväkirjaa? Rehellistä siis siinä mielessä, että syöt normaalisti, mitään muuttamatta, ja kirjaat tai kuvaat kaiken? Jos siitä on jo aikaa, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Huomasin nimittäin välittömästi, että jo pelkkä ruokapäiväkirjan pitäminen on erittäin hyödyllistä, koska:

  • Aloin tietoisesti havainnoida syömiäni ruokia sekä ruokailutilanteita. Tiedostamaton napostelu jäi pois!
  • Tulin tietoiseksi ateriarytmistäni ja minulle selvisi oman ruokavalioni hyvät puolet, mutta myös sudenkuopat.
  • Ruokavalio siistiytyi kertalaakista! Vaikka yritin olla muuttamatta ruokailutottumuksiani, niin huomasin, että esimerkiksi annosten ulkonäköön ja kasvisten määrään tuli kuin tulikin kiinnitettyä enemmän huomiota ruokapäiväkirjaa pitäessä. Ruokapäiväkirjan pitäminen saattaa vaikuttaa myös tiedostamatta (positiivisesti) syömiskäyttäytymiseen.
  • Ruokapäiväkirjan pitäminen, siis jo itsessään, oli oiva keino tehdä ryhtiliike omissa syömisissä.
  • Ruokapäiväkirja antaa hyvää osviittaa myös siitä, mikä omissa syömisissä on kunnossa ja mitä olisi hyvä muuttaa.

Pidin ruokapäiväkirjaa keskiviikosta keskiviikkoon. Mukana oli siis arkipäiviä, sekä viikonloppu, johon kuului äitini 70 -vuotisjuhlintaa. Elämäämme kuuluu erilaisia poikkeuspäiviä, joihin liittyy epäsäännöllistä syömistä tai herkuttelua. Kokonaisuus on kuitenkin se, joka merkitsee. Päätin kirjata kaiken ylös: senkin, kun napsin ranskalaisia ja kalapuikkoja suoraan pelliltä, tai hain sipsejä lasten pussista.

Omassa ruokavaliossani ehdoton plussa on sen säännöllisyys. Syön 5-6 kertaa päivässä. Aamupalan syön aina. Plussaa tulee myös monipuolisista ja reilun kokoisista lounaista sekä rentoudesta: herkuttelen hyvällä omalla tunnolla, vaikka pyrinkin syömään terveellisesti. Syön melko monipuolisesti. Kasviksia, marjoja ja hedelmiä tulee runsaasti. Proteiinin määrä on riittävä, samoin kuitujen.

Miinusta tälle ruokapäiväkirjaviikolle siitä, ettei rasvaista kalaa tullut lainkaan. Punaista lihaa meillä syödään tosi harvoin (tytär ei syö lihaa, joten muun perheen ruokavalio menee tässä mukana).

Parantamisen varaakin on. Herkkuja tulee syötyä useampana päivänä. Alkoholia kului lauantaina tuon kuohuviinin lisäksi reilummin. Viiniä ruualla ja saunassa siideriä. Santsailen myös joskus, mutta olen huomannut, että se on useimmiten turhaa.

Ruokapäiväkirjan pitäminen on silmiä avaavaa. Huomasin, että tietyt ruuat löytyvät lautaseltani päivästä toiseen. Tulin myös tietoisemmaksi siitä, kun käsi käy karkkipussilla tai lähden santsaamaan kakkua. Ruokapäiväkirjan avulla huomaa myös, jos ateriavälit venyvät liian pitkiksi tai lounas jää turhan pieneksi. Ainakin minulla tämä näkyi kostautuvan illalla hirvittävänä hiilarihimona.

Tässä vielä esimerkkejä ruokapäiväkirjani lounaista, välipaloista sekä herkuista. Olisiko ensi viikko sinun ruokapäiväkirjaviikkosi?

Aamupaloja

Lounaita

Välipaloja

Herkkuja

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest