Kuntoilu kannattaa aloittaa ajoissa – säästää myös muistia

Avatar

Parikymppisenä liikuntaa harrastavien ja kuntoilevien muisti ja monet muut mielentoiminnot säilyvät paremmassa kunnossa vuosien varrella. Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan tämä havaitaan jo 43–55 vuoden iässä. Myös keski-iän liikuntaharrastukset ja fyysinen kunto vaikuttavat muistin heikkenemiseen. Mitä paremmassa fyysisessä kunnossa on keski-ikäisenä sitä pitempään mielentoiminnot todennäköisesti säilyvät hyvinä, aiemmista tutkimuksista tiedetään.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat 2 700 terveen parikymppisen seurantaan. Osallistujat tekivät kuntotestit tutkimuksen alussa sekä 20 vuotta myöhemmin. Muistia ja muita mielentoimintoja mitattiin 25 vuotta tutkimuksen alkamisesta, kun osallistujat olivat 43–55-vuotiaita.

Kun testien tulokset yhdistettiin, muistitesteissä parhaiten menestyivät osallistujat, jotka olivat hyväkuntoisimpia ensimmäisissä kuntotesteissä. Sama koski osallistujia, joiden kunto heikkeni vähiten seurantavuosien aikana, mikä viittaa vuosikymmeniä jatkuneeseen liikuntaharrastukseen.

Erot muistitesteissä ja muissa mielentoimintoja mittaavissa testeissä eivät olleet suuren suuria, mutta tutkijat pitävät niitä riittävinä, jotta ne voivat ennakoida keille todennäköisesti kehittyy dementia myöhemmin.

Tutkimus julkaistiin Neurology-lehdessä.

Uutispalvelu Duodecim

 

 

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest