Liikuntaa aloitteleva: Älä tee näitä mokia

Avatar

Älä jumitu juoksumatolle

Aloittelijat jumittuvat helposti yhden lajin pariin ja harjoittelevat samalla tavalla ja samalla teholla joka viikko.

– Juoksumatolla pysytään, kunnes tylsistytään kuoliaaksi tai loukkaannutaan, toteaa liikuntafysiologi Charleene O’Connor New Yorkista.

Kun saman harjoituksen suorittaminen alkaa tuntua helpolta, saatat ajatella saavuttaneesi kovan kunnon, vaikka tosiasiassa lihaksesi ovat vain tottuneet rutiiniin. Liikuntalajeja ja harjoitusten intensiivisyyttä onkin syytä vaihdella. Kuntosalilla kannattaa siirtyä välillä juoksumatolta vaikkapa kuntopyörälle. Välillä on myös hyvä vaihtaa kuntosali ulkoliikuntaan.

Muista ryhti

Luetpa sitten naistenlehteä kuntopyörän päällä tai nostelet käsipainoja, pidä selkä suorassa ja ryhti hyvänä. Rötköttävä asento estää syvän hengityksen, joka on välttämätön lihaksille, jotta ne saisivat tarpeeksi happea.

Mitä vähemmän keskityt treeniin, sitä laihemmiksi tulokset jäävät.

Harjoittele säännöllisesti

Etenkin aloittelijoiden on tärkeää löytää itselleen sopiva liikuntarytmi ja tehdä liikunnasta osa arkea. Siksi on tärkeää liikkua joka päivä ainakin vähän. Yritä löytää kultainen keskitie, liian kovaa treenaaminenkaan ei kannata. 

Personal trainer Liz Neporent suosittelee aloittelijoille päivittäistä 30 minuutin aerobista harjoittelua. Sen lisäksi on hyvä tehdä lihaskuntotreeniä kahdesti viikossa parin kolmen kuukauden ajan, kunnes liikunnasta on tullut osa normaalia viikko-ohjelmaasi.

Pysy rauhallisena

Aloittelijat treenaavat usein keho jännittyneenä. Rentouta ne lihakset, jotka eivät tee töitä ja keskity niihin, joiden haluat työskentelevän.

Tällä tavoin sinulla on enemmän energiaa ja saavutat parempia tuloksia.

Lähde: fitnessmagazine.com

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest