Kaliumilla merkittäviä vaikutuksia terveyteen – huolehdi riittävästä saannista

Avatar

Uuden tutkimuksen mukaan kaliumpitoiset ruoat pienentävät aivohalvausriskiä ikääntyneillä naisilla ja pidentävät odotettua elinikää. Tutkimus julkaistiin American Heart Associatonin Stroke-julkaisussa.

Jo aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että kalium voi madaltaa verenpainetta, mutta sen yhteys aivohalvauksien riskiin ei ollut selvä.

11 vuotta kestäneeseen tutkimukseen osallistui 90 137 50–79-vuotiasta naista. Ne naiset, jotka söivät yli 3193,6 milligrammaa kaliumia päivässä, olivat 16 prosenttia pienemmässä riskissä saada iskeeminen aivohalvaus ja 12 prosenttia pienemmässä riskissä saada aivohalvaus ylipäätään. He olivat myös pienemmässä riskissä kuolla seurantatutkimuksen aikana kuin vähiten kaliumia syövät tutkimukseen osallistuneet.

Tutkimustulokset antavatkin jälleen hyvän syyn syödä lisää hedelmiä ja vihanneksia, jotka molemmat ovat erinomaisia kaliuminlähteitä. Kaliumia löytyy esimerkiksi banaanista, cantaloupemelonista, greipistä, appelsiinista, perunasta, tomaatista, parsakaalista ja herneistä.

Lähde: medicalnewstoday.com

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest