Pikkujoulut ilman ähkyä

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

Juhlakausi on siis korkattu! Juhlissa toki kuuluukin herkutella, mutta jos rientoja kertyy useammat (itselläni tänä vuonna kolmet) ja lisäksi tulee vielä varsinainen joulu notkuvine pöytineen, ei ole mikään ihme, että uutena vuotena ihmetellään karttuneita joulukiloja.

Pikkujoulujen ei tarvitse olla pelkkää istumista ja syömistä

Viime viikonlopun pikkujoulumme alkoivat tietysti teemaan sopivasti: treenillä. Liikummehan muutenkin yhdessä. Paikalle oli pyydetty CrossFittiä ohjaava palomies, joka veti meille hauskat kehonpainotreenit vuokraamamme juhlatilan kattoterassilla, siis ulkona. Hikoilimme pareittain kyykkyjä, askelkyykkyjä, punnerruksia ja burpeita. Treeni oli kova, mutta hauskaa oli!

Pikkujoulujen ei siis tarvitse olla pelkkää istumista! Perinteisten pikkujoulujen sijaan voi ja kannattaakin lähteä liikkeelle, kokeilla jotain uutta lajia tai ainakin tarjota mahdollisuus liikuntaan. Juhlat saavat näin ihan uudenlaista energiaa. Treenin jälkeen suunnattiin saunaan ja paljuun rentoutumaan.

Kuka kaipaa kinkkua?

Ruuat maistuivat treenin ja saunan jälkeen. Olen huomannut, että yhä useammin vieraat kaipaavat juhlissakin terveellistä kevyttä syötävää raskaiden jouluherkkujen sijasta.

Meillä tarjolla oli kana-caesar -salaattia ja leipää. Jälkiruuaksi oli toki herkkujakin, mutta myös isot tarjoiluastiat hedelmiä: päärynää, mahdariineja, omenia ja melonia valmiiksi pilkottuna, sekä pähkinöitä. Ne tekivät kauppansa erinomaisen hyvin!

Juomat ovat usein kaloripommeja. Varsinkin runsaasti sokeria ja alkoholia sisältävät drinkkien tai esim glögin kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä niistä kertyy helposti turhia kaloreita. Veden juontia ei ole syytä juhlissakaan unohtaa! Itse huomasin, ettei juominen ollut todellakaan näiden pikkujoulujen pääpointti, vaan yhdessäolo ja hauskan pitäminen.

Ei ne juhlat, vaan se arki

Tärkeämpänä, kuin sitä, mitä juhlissa popsii, pidän kuitenkin arkiruokailua ja -liikuntaa. Myös pikkujoulukaudella kannattaa satsata arkipäivän syömisiin: säännöllisesti paljon kasviksia sisältävää ruokaa. Liikkeelle lähteminen on parasta valoisaan aikaan ja siksi liikunkin mielellään viikonloppuina tai vapaapäivinä.

Nautitaan siis juhlakaudesta ilman ähkyä!

<3 Anna

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest