Elintarviketrendien mukaan eniten kalan syömistä aikovat lisätä keskituloiset perheelliset kaupunkilaiset ja lihaa säännöllisesti nykyisin syövät ihmiset. Tiedot perustuvat Elintarviketrendit 2013 -tutkimukseen, toteutti Consumer Compass Oy maalis-huhtikuussa 2013.
Siipikarjanlihaa suunnitellaan syötävän entiseen tapaan. Viime vuonna suomalaiset söivät siipikarjanlihaa keskimäärin 18,7 kiloa per henkilö, kertoo Suomen Gallup Elintarviketiedon Lihabarometri 2012. Kalan käytöstä viimeisimmät luvut ovat vuodelta 2010, jolloin kalaa syötiin 15,2 kiloa henkeä kohden.
Luonnonkala vastaa trendeihin
Kuluttajakyselyn tulos on helppo ymmärtää, huomauttaa Consumer Compassin toimitusjohtaja Topi Jurvanen. Luonnonkala edustaa tärkeimpiä ruokamarkkinoiden kuluttajatrendejä. Se on terveellistä, Suomessa pyydettyä, lisäaineetonta ja sopii asiantuntijoiden suosittelemiin ruokavalioihin.
– Näyttää siltä, että kuluttajat haluavat saada jatkossa proteiininsa yhä useammin kalasta ja siipikarjasta punaisen lihan sijaan, Jurvanen sanoo.
Kuluttajien aikeet ovat linjassa sen kanssa, mitä on ennakoitu syksyllä julkaistavien uusien pohjoismaisten ravitsemussuositusten sisältävän: lisää kalaa, täysjyväviljaa ja kasviksia.
Kalan ystävät arvostavat tuoretta lähikalaa
Kalojen arvostuksessa oli kyselyn mukaan suuria eroja, jotka eivät yllätä. Tulosten perusteella kotimainen kala on ulkomaista arvostetumpaa, luonnonkala on viljeltyä kalaa arvostetumpaa ja tuore kala pakastettua kalaa arvostetumpaa.
Arvostetuimpia kaloja ovat villit luonnonkalat: lohi, kuha ja siika. Ne keräsivät kuluttajilta kouluarvosana-asteikolla reilusti yli 8 lukemat. Tuoreen, Suomessa pyydetyn luonnonsilakan saama arvosana 7 on miltei yhtä korkea kuin norjalaisen viljellyn lohen saama 7,3.
Kalojen arvostuserot näkyvät myös niiden kuluttajahinnoissa. Poikkeuksen tekee silakka, joka on edullinen luonnonkala.
Mennään edullisen perässä
Asennemuutoksista vahvin oli tutkimuksessa suomalaisten kuluttajien suhtautuminen hintaan. Vaikka ostoksilla käymisen innokkuus on vähentynyt, on hieman aiempaa useampi valmis näkemään vaivaa edullisten vaihtoehtojen löytämiseksi.
Pidemmän linjan trendit, kuten kotimaisuuden ja terveellisyyden arvostaminen, ovat pysyneet ennallaan.
Elintarviketrendit 2013 -tutkimuksen otos oli 1 039 henkilöä, ja sen kerrotaan edustavan internetiä käyttävää aikuista kuluttajaväestöä.
Lähde: Ruokatieto