Pakkasmarjat käyttöön!

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

Kevät tulee kohisten ja uusi marjakausi on jo melkein oven takana. Siksi haluankin hyödyntää viime kesän marjat viimeistään nyt. Otan illalla jäisen marjarasian jääkaappiin sulamaan ja aamulla marjat ovat juuri sopivan kohmeisia puuron kaveriksi tai ihan sellaisenaan syötäviksi.

Smoothieita olen tehnyt viimeaikoina usein. Heitän melko summissa kaikki aineet blenderiin niitä sen kummemmin mittaamatta. Samat osaset kuitenkin toistuvat, ja olen koukussa tähän marjaisaan smoothieen, joka maistuu koko perheelle. Olen tarkka siitä, että smoothie sisältää hiilihydraattien lisäksi myös proteiinia.

Lempi-smoothiereseptini

  • Banaania
  • Mustikoita jäisenä
  • Mansikoita jäisenä
  • Hilloja, omenasörsseliä tai punaista viinimarjaa jäisenä, antamaan happamuutta/kirpeyttä
  • Maustamatonta rahkaa antamaan proteiinia ja heraproteiinijauhetta antamaan proteiinia ja makua
  • Pähkinöitä maun mukaan antamaan hyviä rasvoja ja kuitua
  • Hieman vettä nesteeksi

Tällä ohjeella tehty smoothie maistuu myös 10- ja 11 -vuotiaille lapsilleni todella hyvin, kuten tänään aamulla. He siemaisivat sen  ennen kouluun lähtöä. Marjat ovat oikeita vitamiini- ja kuitupommeja ja smoothien muodossa lapsillekin saa syötettyä terveellistä evästä.

Varsinkin lapsista on hauskaa, kun smoothien tarjoilee pillimukista. Tänä aamuna lapset saivat käteensä nämä pinkit smoothiet.

Puolukoita ei tänä vuonna pakkasestani löydy, mutta aikaisempina vuosina olen keittänyt suurta suosiota nauttivaa vispipuuroa. Ainoa huono puoli on lisätyn sokerin suuri määrä.

Käytän muutenkin pakastetut marjat mieluiten kypsentämättömina, kun kyse on suomalaisista marjoista. Silloin C-vitamiini ja folaatti säilyvät parhaiten tallella. Parhaimmalta maistuvat tietysti itsepoimitut marjat 🙂

Marjat ovat ravintosisällöltään kotimaista superruokaa. Vitamiinien, kuitujen ja antioksidanttien lisäksi ne näyttävät hillitsevän aterianjälkeisen verensokerin nousua, sillä ne tasaavat muun ruuan hiilihydraattien aiheuttamaa verensokerin kohoamista. Tämä on eduksi mm. nälänhallinnan kannalta.

Kun smoothien teolle ei ole aikaa, heitän marjat rahkan tai luonnonjugurtin kaveriksi. Terveellinen välipala on valmis!

Odotan jo tuoreita marjoja. Joskus olen talvella ostanut ulkomaisia tuoreita marjoja kaupasta, mutta eivät ne samalta maistu, kuin kotimaiset.

Kohti kevättä ja uutta marjasesonkia siis!

<3 Anna

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest