Saako normaalipainoinen laihduttaa? – Kehonkoostumus kertoo oikean suunnan

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

Sain ylläolevan viestin sähköpostiini tällä viikolla. Uskon, että moni pohtii samaa asiaa. Paino saattaa olla indeksin mukaan normaalin rajoissa mutta kehosta haluttaisiin kiinteämpi ts. kehonkoostumusta muuttaa terveempään suuntaan. Tämä tarkoittaa lihasmassan osuuden kasvattamista rasvan määrään nähden.

Laihat läskit ja lihaksikkaat ylipainoiset

Olet ehkä kuullut ns. laiha-läskeistä, joka tarkoittaa sitä, että hoikastakin varresta huolimatta keho sisältää prosentuaalisesti paljon rasvaa ja vain vähän lihasta. Varsinkin keskivartaloon, sisäelinten ympärille kertyvä viskeraalirasva, on terveyden kannalta haitallista. Hoikankin terveys voi siis olla uhattuna, eikä ulkomuoto kerro kaikkea. Moni toivoo timmimpää olemusta myös ulkonäkösyistä.

Fakta on se, että painoindeksi voi olla hyvä mittari, mutta se ei näytä koko kuvaa. Lihas painaa enemmän, kuin rasva, jolloin runsaasti lihasmassaa omistava saattaa saada painoindeksikseen luvun, joka kertoo reilusta ylipainosta. Tällöin parempia mittareita voisivat olla vaikkapa mittanauha (vyötärönympärys naisilla alle 80cm) tai kehonkoostumusmittaus, joka kertoo sen, mistä keho koostuu, ei vain pelkkää painoa. Hyvä mittari voi myös olla alkuperäisen kirjoittajan mainitsema peilikuva tai vaikkapa vaatteet.

On turha lähteä arvostelemaan ketään sen pohjalta, mitkä ovat hänen syynsä pyrkiä parantamaan kehonkoostumustaan. Yhtä kaikki, myös normaalipainon sisällä voi joskus olla tarpeen tarkistaa kehonkoostumuksensa. Hoikka ihminen voi olla tietämättään hyvinkin rasvainen.

Oma kehonkoostumukseni

Minulle itselleni painoa tärkeämpää on juuri kehonkoostumus. Olenkin käynyt InBody –kehonkoostumusmittauksissa epäsäännöllisen säännöllisesti jo useita vuosia. Menetelmä perustuu pienen sähkövirran johtamiseen kehon läpi. Koska vain kehon sisältämä vesi johtaa sähköä, voidaan kehon koostumus laskea mittaamalla kehon impedanssia, eli sen sähkövirralle aiheuttamaa vastusta.

Viimeksi kävin mittauksessa pari viikkoa sitten, koska se kuului osaksi valmennusta, johon osallistun. Tuloksista voi lukea painon lisäksi mm. kehon lihasmassan ja rasvamassan kiloina, rasvaprosentin, lihasmassan- ja rasvan jakaantumisen kehon eri osissa(kuten raajat ja keskivartalo), ja joissain mittareissa myös epäterveellisen viskeraalirasvan osuuden. Mittaus kertoo myös perusaineenvaihdunnan määrän, eli sen, kuinka paljon energiaa keho kuluttaa päivän aikana lepotilassa.

InBody -kehonkoostumusmittaus kertoo kehon painon (Weight) lisäksi lihaksen (Muscle Mass) ja rasvan (Body Fat Mass) määrän kiloina ja prosentteina. TBW -arvo on kehon nesteiden määrä kiloina.

BMI eli painoindeksi, Kehon rasvaprosentti(PBF), Vyötärö-lantio -suhde (WHR) ja Perusaineenvaihdunta (BMR) selviävät myös kehonkoostumismittauksen avulla.

Lihaksen määrä kehossa vaikuttaa perusaineenvaihduntaan, jolloin suurempi lihasmassa kuluttaa enemmän energiaa, myös levossa. Saman painoiset ihmiset voivat siis päivän aikana kuluttaa eri määrän energiaa, huolimatta aktiivisuudesta, koska omaavat toisistaan poikkeavan kehonkoostumuksen.

Mittausta harkittaessa kannattaa huomioida laitteen luotettavuus ja laatu. Ammattilaisten tekemät, sekä käsistä että jaloista sähköä johtavat laitteet ovat laadukkaampia, kuin pelkät mittareilla varustetut vaa’at.  Silti tulokset ovat aina vain suuntaa antavia. On aina parempi, jos mittauksen voi käydä tekemässä vähintään kaksi kertaa, ensin vaikkapa laihdutuksen/elämäntapamuutosken alussa ja sen lopussa, ja tietysti samalla laitteella samalaisissa olosuhteissa, jolloin tulokset ovat paremmin vertailukelpoisia keskenään.

Mitattavan arvoja verrataan viitearvoihin. Esimerkiksi ikäiseni ja kokoiseni naisen normaali rasvaprosentti on InBodymittaustulosteen  mukaan välillä 18-28%. Omat mittaustulokseni ovat pysyneet hyvin samankaltaisina useita vuosia. Lihasmassaa kehostani löytyy reilu 30kg. Rasvamassan osuus on vaihdellut kolmena viimeisenä vuotena yhdestätoista kilosta hieman reiluun 12 kiloon. Rasvaprosentti on pysynyt myös samoissa lukemissa. Paino on vaihdellut samana aikana noin. kolmisen kiloa.

Takaisin alkuperäisen pohtijan kysymykseen. On aivan ok, että normaalipainoinen lähtee tavoittelemaan koostumukseltaan terveempää kehoa: toisin sanoen lisäämään lihasmassan osuutta ja vähentämään rasvan osuutta kokonaispainostaan. Paino ei aina kerro kaikkea! Aina ei tarvita reilua ylipainoa, vaan normaalipainoinenkin voi ja saa haluta kehon, joka on terve, kiinteä, ja jossa viihtyy ja voi hyvin.

<3 Anna

 

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest