Tuorepuuro sopii kiireisen aamuun – ja auttaa pitämään painon pysyvästi hallinnassa!

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

Oikarinen perustaa artikkelinsa laajaan tutkimustietoon, jota on kerätty ihmisiltä, joiden paino on pysynyt samoissa lukemissa jopa 10 vuotta laihduttamisen jälkeen.

Eniten artikkelissa minun huomioni kiinnitti painonsa samana pitävien tapa nauttia aamiainen. Peräti 80% onnistujista syö aamupalan jokaikinen aamu, myös viikonloppuisin.

Entä, jos aamiainen ei maistu?

Entä, jos aamupala ei maistu? Tai jos aamuisin on niin kiire, ettei syömistä ehdi laittaa?

Ensiksikin kannattaa tarkistaa, ettei iltaisin tule syötyä liian raskaasti. Tämä voi viedä ruokahalut aamuista. Ruokailua kannattaa siis veivata aamu/päiväpainoitteisemmaksi. Silloin keho alkaa oikein huuta aamuisin ravintoa. Jos aamulla ei ole aikaa syödä, kannattaa aamupala tehdä valmiiksi jo edellisenä iltana.

Olen puuroihmisiä, mutta varsinkin näin kevään tullen lämmin aamupuuro ei tunnu enää niin houkuttelevalta. Espoossa My Body &Balance -studiolla, jossa työskentelen, on aamuisin aina tarjolla asiakkaille tuorepuuroa treenin jälkeen. Ensimmäistä kertaa sitä maistaessani jäin heti koukkuun! Kinusin reseptin ja olen sen jälkeen valmistanut raikasta tuorepuuroa myös kotona. Tämä tuorepuuro sisältää reippaasti hyviä hiilareita, kuitua, proteiinia ja pitää nälkää hyvin.

Tuorepuuro – helppo, nopea ja herkullinen!

Parasta on, kun puuron voi tehdä valmiiksi jo edellisenä iltana. Ja aamulla jääkaapissa odottaa valmis, terveellinen ja herkullinen tuorepuuro. Valmistan puuron todella nopeasti ja kannellisssa purkissa tekeytyessään se on helppo ottaa vaikkapa mukaan, jos aamulla on nopea lähtö vaikkapa junalle.

Tuorepuuro maistuu myös lapsille, kunhan malttaa testailla erilaisia versioita. Omat lapseni tykkäävät siitä, että puuron seasta löytyy marjoja ja se maistuu sopivan makealta.

Marjainen tuorepuuroresepti

Sekoita kaikki aineet kannelliseen astiaan. Itse olen käyttänyt tyhjää muovista kilon karkkipurkkia.

Yksi annos:

1 dl kaurahiutaleita. Itse olen innostunut käyttämään Fazer Alku Ruis&taateli kaurapuurohiutaleita. Taateli antaa mukavasti makeutta ja suutuntumaa.

1dl rasvatonta maitoa tai soijamaitoa. Olen huomannut, että kasvismaidot sopivat tuorepuuroon erinomaisesti maun puolesta ja siksi olen alkanut suosia soija- tai mantelimaitoa.

1dl rahkaa + mehukeittoa (esim puolet ja puolet)

Lisäksi: Maun mukaan marjoja, kuten mustikoita, vadelmia, granaattiomenaa (voivat olla pakkasesta suoraan)

Jos tuntuu, että puuro jää liian löysäksi, lisää vielä vähän kaurahiutaleita.

Yön yli jääkaapissa tekeydyttyään on puuro valmista aamulla syötäväksi. Päälle voi ripotella lisäksi marjoja tai vaikkapa mysliä. Ja sitten vain nauttimaan.

Oletko sinä päässyt tuorepuurojen makuun? Ehkä sinulla on oma suosikkiresepti?

<3 Anna

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest