Kävely ennen ateriaa saattaa pienentää diabetesriskiä

Avatar

Intensiiviset liikuntapyrähdykset ennen aterioita voivat parantaa sokeriaineenvaihduntaa ja siten mahdollisesti pienentää diabetesriskiä. Vaikutus jatkuu seuraavaan päivään saakka, Diabetologia-lehdessä julkaistut tulokset osoittavat.

Tutkimuksessa hyödyt havaittiin, kun insuliiniresistentit osallistujat tekivät minuutin mittaisia, heidän kuntotasolleen intensiivisiä kävelypyrähdyksiä ennen aamiaista, lounasta ja päivällistä. Pyrähdykset toistettiin kuudesti ja niiden välissä levättiin minuutti.

Verrattuna päiviin, joina osallistujat tekivät puolen tunnin kävelylenkit ennen ateriaa, tehopyrähdysten jälkeen osallistujien veren sokeritasot nousivat selvästi vähemmän, ja ne pysyivät alhaisempina vielä seuraavan vuorokauden ajan.

Tulokset ovat mielenkiintoisia, sillä ne vihjaavat lyhyiden ja intensiivisten liikuntajaksojen parantavan sokeriaineenvaihduntaa tehokkaammin kuin pitempien ja kevyempien jaksojen, joihin liikuntasuosituksissa yleensä kannustetaan. Tämä koskee ainakin insuliiniresistenttejä henkilöitä, mutta mahdollisesti myös muuta väestöä.

Insuliiniresistenssi tarkoittaa insuliinin tehon heikkenemistä, jonka takia haimalla on vaikeuksia tuottaa sitä riittävästi, jotta veren sokeritasot pysyvät kurissa. Kun resistenssi kehittyy pitkälle, edessä on tyypin 2 diabetes.

Lähde: Duodecim

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest