Näin laihdut ruokapäiväkirjan avulla

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

Jo pelkkä ruokien ylös kirjaaminen vaikuttaa valintoihimme positiivisesti. Paino voi pudota, vaikkei edes pyrkisi muuttamaan ruokavaliossaan mitään. Saatikka sitten, millaisia tuloksia voi saada, jos lähtee muuttamaan ruokailutottumuksiaan maltillisesti ruokapäiväkirjasta tekemiensä havaintojen pohjalta.

Olen itse pitänyt ruokapäiväkirjaa useinkin. En kuitenkaan kovin pitkiä aikoja kerrallaan. Olen halunnut esimerkiksi saada selville, miten paljon energiaa saan keskimäärin päivässä, tuleeko hyviä rasvoja, proteiinia tai kasviksia tarpeeksi.

Ruokapäiväkirja auttaa oivaltamaan

Ruokapäiväkirjaan tulee merkitä kaikki syödyt ruuat. Merkinnät kannattaa tehdä syömisen yhteydessä, tai heti sen jälkeen. Silloin merkitseminen ei unohdu. Parhaimmillaan ruokapäiväkirjan kautta voi tehdä oivalluksia, jotka saattavat olla ratkaisevia laihtumisen kannalta.

Pitkällä aikavälillä esimerkiksi leivän päälle laitetut kaksi siivua juustoa tuovat melkoisen määrän energiaa. Ruokapäiväkirjaa pitämällä saattaa huomata, että yksi juustosiivu sen sijaan on sopiva määrä ja auttaa pysymään omien energiansaantisuositusten sisällä.

Työlästä hommaa!

Ruokapäiväkirjan täyttäminen voi kuitenkin tuntua työläältä. Mutta niin sen hieman kuuluukin ”vaivata”. Silloinhan tulemme juuri tietoisiksi tekemisistämme, kuten suuhun laitetusta ruuasta.

Moni on kertonut hämmästyneensä, kuinka paljon päivien aikana tulee naposteltua. Ruokapäiväkirjan pitäminen on auttanut havaitsemaan tämän tavan, jolla kertyy päivissä (puhumattakaan viikoista ja kuukausista) runsaasti ylimääräisiä kaloreita, vaikka kokee, etti ”olisi syönyt juuri mitään”.

Kirjaaminen kannattaa

Keventäjien jäsenen on mahdollista kirjata syömisensä sähköiseen ruokapäiväkirjaan. Samalla, kun voi seurata ruuasta saamansa energian määrää, pysyy kärryillä myös ravinnon oikeasta laadusta: tuleeko kasviksia tarpeeksi? Entä proteiinia? Kertyykö suolaa liikaa? Ovatko oman ruokavalion rasvat ns. hyviä rasvoja?

Kauanko ruokapäiväkirjaa sitten kannattaa pitää? Miksi se on niin toimiva työkalu laihdutettaessa? Minkälaisia tuloksia ruokapäiväkirjan avulla on mahdollista saada?

Katso ravitsemusterapeutti Hanna Partasen videohaastattelu (kesto noin 4 min) ja saat vastaukset kysymyksiin.

Kannattaa innostua kirjaamaan syömisiään ylös ja tehdä sitä kautta oivalluksia kohti terveellistä ruokavaliota ja keventynyttä oloa.

 

Oletko pitänyt tai aikeissa pitää ruokapäiväkirjaa?

<3 Anna

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest