Näitä ruokia minulla on AINA kaapissa!

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

En halua ratkaista tilannetta syömällä (tai syöttämällä lapsille) epäterveellisesti ”jotain helppoa”, vaan uskon, että silloinkin, kun kaapeissa ei ole ”mitään ruokaa” voi loihtia ihan hyvän aterian, tai välipalan.

Siksi pidän huolta, että kotoa löytyy AINA muutamia terveellisiä ja hyvin säilyviä ruoka-aineita, joista sitten teen vaikkapa itselleni lounaan tai  joskus koko perheelle välipalaa tai jopa päivällisen.

Aina kaapissa

Kananmunat

Kaapistani löytyy aina kananmunapaketti tai kaksi. Munia voi keittää, paistaa tai niistä voi tehdä kokkelia. Itseasiassa syön juuri lounaaksi paistettuja munia 🙂 Kananmunat ovat super-ruokaa, joista saa reilusti proteiinia, ja ne pitävät hyvin nälkää. Munat maistuvat myös lapsille ja munakkaan joukkoon voi heittää paprikaa, tomaatteja, sipulia, kalkkunaleikettä tai vaikkapa fetajuustoa makua antamaan! Lounaan lisäksi syön mielelläni munia aamuisin, mutta joskus myös iltapalalla.

Munat säilyvät hyvin ja ovat kaiken lisäksi edullisia. Mieluummin syön täyttävän ja täysipainoisen muna-aterian, kuin puputan leipää, joka ei vie nälkää yhtä hyvin. Toisinaan keitän reilummin kananmunia ja syön niitä seuraavana päivänä esimerkiksi salaatin joukossa. Jos teen munakkaan itselleni, laitan siihen 2-3 kananmunaa sekä 2 munanvalkuisaista.

Kaurahiutaleet

Kaurahiutaleet ovat edullisia ja niistä syntyy lempeä, mutta täyttävä puuro. En kyllästy puuroon koskaan! Voisin syödä sitä aamulla, illalla, välipalalla tai vaikka lounaaksikin. Välillä heitän mukaan voisilmän, joskus marjoja ja raejuustoa. Aamupuuron syön usein kananmunan tai muun proteiininlähteen kera, jotta nälkä pysyy pidempään loitolla.

Kaurahiutaleet sisältävät mukavasti kuitua ja ne ovat vatsaystävällisiä. Jos puuroa jää joskus yli, heitän jämät pannaritaikinan joukkoon. Kiireessä puuro valmistuu myös mikrossa viidessä minuutissa.

Marjat

Olen ollut ihan helisemässä, kun huomasin, että viime kesän marjasato alkaa huveta pakkasesta! Onneksi kohta saa uusia tuoreita kotimaisia marjoja tilalle. Äitini on kova marjastaja ja häneltä saan aina mustikoita, puolukoita ja lakkoja. Omalla pihallamme kasvaa vadelmaa, mutta ostan sitä lisää kesällä torilta, koska se on suosittu marja koko perheemme keskuudessa. Myös mansikat tekevät hyvin kauppaansa läpi vuoden.

Parhaimmillaan marjat ovat ihan sellaisenaan ja toimivat aamu- tai välipalana esim puuron tai smoothien osasina. Marjoista saa valtavasti vitamiineja ja muita terveydelle hyödyllisiä aineita sekä kuitua ja hyviä hiilareita. Siksi pidän huolta, että pakkasessa on AINA marjoja.

Maito

Maitoa lorautan kaurapuuron joukkoon antamaan makua ja lisäämään proteiinin osuutta. Maito toimii myös pannarin nesteenä. Pannukakkuun ei tarvitse käyttää välttämättä vehnäjauhoja, vaan kaurahiutaleet toimivat siinä loistavasti! Tällöin pannukakusta tulee kuitupitoisempi ja vatsaystävällinen. Suolaiseen pannariin sopii esimerkiksi pinaatti.

Maitoa on helppo lisätä myös sokerittoman myslin joukkoon ja nauttia välipalana. Joskus lisään maidon joukkoon heraproteiinijauhetta ja tuhti, treenistä palauttava juoma on valmis.

Pähkinät

Keittiöstäni löytyy kulho, joka on täynnä (tai puolitäynnä) erilaisia pähkinöitä. Pähkinät sisältävät hyvää rasvaa ja ne auttavat pitämään kylläisenä. Syön pähkinöitä aamuisin ja osana välipaloja. Pähkinät ovat terveellistä naposteltavaa (sopivina määrinä) ja auttavat lisäksi painonhallinnassa. Pähkinöissä on lisäksi kuitua sekä proteiinia. Lempparivälipalani silloin, kun olen menossa on banaani tai omena sekä kourallinen pähkinöitä.

Löytyykö näitä ruoka-aineita sinun kaapeistasi?

<3 Anna

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest