Terveellinen ruoka onkin kaikkein edullisinta!

Anna Saivosalmi
Kirjoittaja Anna Saivosalmi

Terveellisesti syöminenkö kallista? Tällainen mielikuva meillä on ja moni on kokenut tämän myös omakohtaisesti kauppareissuillaan: kasvikset, marjat, hedelmät, vihannekset ja esimerkiksi kala maksavat melko paljon. Halvemmaksi tulee täyttää ostoskori puolivalmisteilla, eineksillä ja muulla epäterveelliseksi leimatulla ruualla. Kasvisten tulisi kuitenkin olla ruokavalion perusta, ainakin painonpudottajalla. Kasviksissa on paljon kuituja, vitamiineja ja vettä ja niiden syöminen tekee nopeammin kylläiseksi, mutta kaloreita ne eivät sisällä paljoakaan.

Jokaperjantainen dippimme

Aki Hintsan ja Oskari Saaren kirjaa Voittamisen anatomia lukiessani, olen tehnyt monia syömiseen liittyviä oivalluksia. Kaupassa ostamme usein samoja tuotteita, päivästä, viikosta ja vuodesta toiseen. Tämä voi rajoittaa ravintoaineiden saantiamme paljonkin. Ruokavaliomme voi tällöin jäädä yksipuoliseksi. Kesällä kaupan hevi- osastoa kannattaa katsoa kuitenkin uudella tavalla ja muuttaa ostostottumuksiaan tietoisesti. Aion ensi kerralla valita tuotteita kaupan vihannesosaltolta kaikissa sateenkaaren väreissä!

Terveellinen ruoka on suhteellisesti edullisinta

Kasviksia olisi hyvä syödä 7-10 annosta päivässä. Näistä kaksi tai kolme voi olla hedelmiä. Jotta määrä tulee päivässä täyteen kannattaa jokaisella aterialla nauttia kasviksia. Kasvisten syöminen on paitsi terveellistä, myös edullisinta, jos lasketaan saadut ravintoaineet käytettyä euroa kohden. Kasvikset sisältävät nimittäin paljon vitamiineja, kivennäisaineita  ja muita suojaravintoaineita, joita ei pikaruuasta saa. Ravinnon tehtävähän on ravita kehomme jokaikistä solua, ja silloin paras ja myös suhteessa edullisin valinta on mahdollisimman terveellinen, puhdas ja kasvisvoittoinen ruoka.

Kun ostaa kasviksia, saa eniten ravintoaineita eurolla

Ruokavalion pohjaksi olisi hyvä ottaa siis mahdollisimman luonnollinen ja vähän prosessoitu ruoka, kuten kala, vähärasvainen liha, palkokasvit, kasvikset, hedelmät, pähkinät, siemenet, perunat ja täysjyvätuotteet, eivät einekset tai pikaruoka. Ravitsemustieteilijä Helene Patounas kehottaa samaisessa kirjassa pilke silmäkulmassa tutkimaan pakattujen ruokien tuoteselosteita:

”Jos et tiedä, onko tuotteesi alkuperä uinut, kävellyt tai kasvanut maasta, älä syö sitä. Jos et osaa lausua sitä, älä syö sitä. Jos isoäitisi ei ole koskaan kuullutkaan siitä, älä syö sitä.” Loistava ohje seuraavalle kauppareissulle, jota aion ainakin itse soveltaa. Aion ajatella myös, että sijoittamalla terveelliseen ruokaan, sijoitan itseni ja myös perheeni terveyteen ja hyvinvointiin. Minua helpottaa myös ajatus, että itseasiassa terveellisesti syöminen on myös sitä kaikkein edullisinta syömistä.

<3 Anna

Kuva: Jenni Virta Toppi: Yvette Shortsit: Casall

Vastaa

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest