Teitkö uudenvuodenlupauksen laihduttamisesta? Älä sorru humpuukidieetteihin

Kirsi Pietiläinen, lääkäri

Jokainen itseään kunnioittava naistenlehti tekee jutun laihduttamisesta bikinikauden alkaessa, kesälomien päätyttyä ja jouluähkyn jälkeen uuden vuoden lupausten kirvoittamana. Konsepti on aina sama: kauniita kuvia (hoikista) naisista, jumppatuokioista ja värikkäistä kasviksista. Onneksi useimmiten juttujen sisältö on fiksusti toteutettu ja terveellisiin elintapoihin kannustava.

Dieettejä riittää

Kiinnostusta herätetään myös erilaisilla dieeteillä: on vissydieetti, kaalisoppadieetti, rasvanpolttokeittodieetti, ananasdieetti, hunajadieetti, valkoviini-kananmunadieetti, omenaviinietikkadieetti tai vaikka omenalla ohuemmaksi –ohjelma. Jos unelma lentoemännän ammatista on jäänyt haaveeksi, voi kokeilla lentoemäntädieettiä. Miehiä puhuttelee hakkerin dieetti. Virtuaalimatkailua voi harrastaa ryhtymällä Hollywood-dieetille, South Beach –dieetille tai Scarsdalen dieetille. Tai aikamatkailua aloittamalla kivikausidieetin. Veriryhmä- ja sairaaladieettiäkin jotkut kokeilevat.

Myös laihdutustohtoreita riittää, Atkins, Montignac ja Ornish lienevät heistä kuuluisimmat. Tarjolla on satoja/tuhansia erilaisia pillereitä, puristeita, jauheita ja juomia, joilla on hienoja tieteellisiä tai pseudotieteellisiä nimiä, kuten sitriini, kitosaani, CLA tai pyruvaatti, ja onhan sitten vielä kromit ja sinkit ja muut tähdelliset ravintolisät. Kun valikoimaan lisätään vielä geelejä, rasvoja, saippuoita, sukkahousuja, korsetteja, vöitä, saunavöitä, lihasvibraattoreita ja kuntolaitteita, niin ei ihme että kuluttuja ei enää tiedä mitä tekisi ja mihin uskoisi.

Humpuuki myy

Sosiaalilääketieteen lehdessä julkaistiin 200-luvun alkupuolella kiinnostava tutkimus, jossa tutkija Stiina Hänninen ja professori Sirpa Sarlio-Lähteenkorva olivat tarkastelleet laihdutustuotteiden mainontaa Seura-lehdessä 1948–-2001. Näinä vuosikymmeninä mainostettiin mm. erilaisia tabletteja, ateriankorvikkeita, laihduttavia liikuntavälineitä tai -ohjelmia, rasvaa sulattavia ihovoiteita ja laihduttavia tekstiileitä. Tutkijoiden mukaan mainostetut laihdutustuotteet olivat humpuukia. Niillä myytiin hoikkuutta, mielikuvia, jotka eivät perustuneet todistettuun tietoon.

Humpuukia vai ei?

Jos lupaus kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se ON liian hyvää ollakseen totta. ””Syö mitä haluat ja laihdut silti”” tai ””rasva palaa nukkuessasi”” -tyyppiset väitteet ovat täyttä roskaa. Uskomattomimpia ovat väitteet, joiden mukaan painonpudotus on pysyvää (jopa sen jälkeen kun mainostetun tuotteen käyttö lopetetaan!).

Humpuukia voi olla vaikea erottaa luotettavasta tiedosta. Varsinkin internet on katala, sillä asiapitoisena tekstinä huuhaakin saadaan näyttämään vakuuttavalta, ja se osataan markkinoida mielenkiintoisemmin kuin oikea tieto. Lisäksi lääketieteessä pystytään tänä päivänä todella mullistaviin saavutuksiin, minkä vuoksi ihmisten on vaikea uskoa, ettei laihdutuksen saralla ole muutamia lääkkeitä lukuun ottamatta edistytty juuri lainkaan, ja ettei nopeita ja helppoja ratkaisuja varmasti löydetäkään.

Näistä tunnistat huuhaan

  1. Luvataan, että laihdut useita kiloja viikossa
  2. Pilleri tekee työn puolestasi, voit syödä mitä haluat
  3. Aine polttaa rasvaa tai estää kalorien imeytymisen
  4. Rasva häviää erityisesti ’ongelmakohdista’
  5. Lääkäri, tohtori tai yliopisto suosittelee
  6. Todistajat kertovat, miten helposti laihdutus kävi

Laihdutuslimbo

Suomen Lihavuustutkijoiden yhdistys on jakanut vuodesta 2000 alkaen vuosittain Laihdutuslimbo -palkinnon erityisen hyvin huuhaan tunnusmerkit täyttävälle tuotteelle. Omenaviinietikkakapselit, MicroMagic, Vibravyö, ”Syö oikein oman tyyppisi mukaan” -(veriryhmädieetti)kirja, Hollywood Diet ja Sauna Belt ovat saaneet limbo -palkinnon. Mielenkiintoista on, että tämä anti-palkinto on systemaattisesti saanut enemmän julkisuutta kuin varsinainen Painonhallintapalkinto. KiintoNainen- ja KiloKimppa, Leipätiedotus, Sosiaali- ja terveysministeriön julkaisema ”Terveyttä edistävän liikunnan kehittämistoimikunnan mietintö”, Kotimaiset kasvikset ry:n ja Suomen sydänliiton kampanja ”Kevennä kokousta”, Suomen Latu ry ja Nuori Suomi ry olisivat mielestäni ansainneet enemmän kiitosta tekemästään hienosta työstä.

Dieetti = Diatia

Tiesittekö muuten mitä dieetti merkitsee? Se tulee kreikankielisestä sanasta ’diatia’ ja tarkoittaa elämäntapaa (way of living). Siinä mielessä on siis väärin käyttää dieetti-sanaa silloin kun puhutaan kuuriluontoisesta laihduttamisesta (lopetettakoon siis laihdutuskuuriajattelu jo tästäkin syystä). Jokaisella on oma dieettinsä, elämäntapansa, ja se kestää koko elämän. Hienoa! Toivottavasti sinun dieettisi on terveellinen ja nautittava!

Kirsi Pietiläinen

Kirsi Pietiläinen, lääkäri

Kirsi Pietiläinen on lääkäri, lihavuustutkija ja apulaisprofessori Helsingin Yliopiston lihavuustutkimusyksikössä. Kirsillä on pitkä ja monipuolinen käytännön kokemus ylipainon ja lihavuuden hoidosta. Kirsi toimi Keventäjien asiantuntijana vuosina 2006-2015.

  • Ohjaako syömistäsi autopilotti?

    Samaan aikaan, kun tutkimus syömisen säätelystä etenee, ihmiset lihovat lisää. On edelleen suuri ihmetyksen aihe, miksi syömme liikaa. Miksi emme kykene syömään juuri sen verran kuin tarvitsemme? Mistä ne liikakilot meihin ovat tarttuneet? Salakavalasti, huomaamatta....
  • Onko lihavuus korvien välissä?

    Lihavuuden ajatellaan edelleen usein johtuvan huonosta tahdonvoimasta, ylensyönnistä, liikunnan puutteesta ja monesta muusta itse aiheutetusta seikasta. Lisäksi sen syiden sanotaan joskus leikkisästikin olevan "korvien välissä". Tällaisia väittämiä on alettu kyseenalaistamaan. Lihavuustutkijat ovat alkaneet tutkia aivojen...
  • Raskaaksi laihduttamalla – liikapaino alentaa hedelmällisyyttä

    Rehevä Venus on pysynyt hedelmällisyyden symbolina esihistoriallisista ajoista saakka. On tiedetty jo kauan, että naisella täytyy olla riittävästi painoa, jotta hän pystyisi tulemaan raskaaksi, kantamaan ja imettämään lapsen. Viime vuosina on herätty huomaamaan, että alipainon...

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest