Täydellinen välipala laihduttajalle – näin valitset oikein

Se, miten paljon välipalan tulisi sisältää energiaa, riippuu päivän muiden aterioiden kaloripitoisuuksista sekä omista painonpudotustavoitteista. Useimmille riittää 100–-200 kilokalorin välipala.

Välipalan energiasta noin 40–-50 prosenttia on hyvä koostua hiilihydraateista. Valitse runsaasti kuitua sisältäviä vaihtoehtoja, kuten hedelmiä, kokojyvätuotteita tai kasviksista esimerkiksi herneitä, kurpitsaa tai bataattia. Luonnollisesti runsaasti kuitua sisältävät vaihtoehdot ovat usein vähemmän prosessoitua ruokaa.

Noin 15-–20 prosenttia välipalasta olisi hyvä olla proteiinia. Proteiini auttaa pitämään kylläisyydentunteen pidempään.

Rasvaa välipala voi sisältää 30-–40 prosenttia, ja rasvojen olisi hyvä olla pehmeitä. Myös rasvat pidentävät kylläisyydentunnetta. Jos syöt välipalaksi runsasrasvaisia vaihtoehtoja, kuten pähkinöitä, siemeniä tai avokadoa, kiinnitä huomiota välipalan annoskokoon. Rasvaisista vaihtoehdoista kilokaloreita voi kertyä helposti yllättävänkin paljon.

Välipalan sokeripitoisuuden on hyvä olla alle 10 grammaa, älä siis sorru suklaapatukoihin tai muihin sokerisiin herkkuihin.

Useimmat syövät välipalan lounaan ja päivällisen välissä, mutta myös aamupäivän välipalalle saattaa olla tarvetta. Ota huomioon oma päivärytmisi ja ajoita ruoka-ajat järkevästi sen mukaan. Tärkeintä on syödä tasaisin väliajoin, jotta nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi ruokailujen välillä.

Mitkä sitten ovat hyviä välipaloja?

Monet kaipaavat välipalaksi jotain makeaa. Hedelmät ovat paitsi makeita myös terveellisiä välipaloja. Hedelmä maistuu sellaisenaan tai esim. pähkinöiden kanssa. Hyviä yhdistelmiä ovat esimerkiksi omena ja saksanpähkinät tai kuivatut karpalot ja cashew-pähkinät. Nauti välipalaksi kauden hedelmiä ja marjoja. Talvella sitrushedelmät ovat parhaimmillaan, kesällä ja syksyllä mansikat ja muut marjat.

Myös juureksista ja muista kasviksista saat aina edullista välipalapurtavaa. Ne ovat yksinään hyvin vähäkalorisia, joten nauti niiden seuraksi pähkinöitä, siemeniä tai pala vähärasvaista juustoa. Pähkinöissä ja siemenissä on hyvää rasvaa ja proteiinia. Niitä nauttimalla voit helposti lisätä tarvitsemaasi energiaa ja rasvaa ruokavalioosi.

Myös maustamaton jogurtti on hyvä vaihtoehto kaveriksi hedelmille tai marjoille.

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest