Istuminen tappaa

Liikunnan harrastaja tietää, että kuntoilu tekee hyvää sydämelle, terveydelle, mielelle. Parhaassa tapauksessa rasva palaa, paino laskee, mutta lihakset kasvavat.

Voi kuitenkin olla, että modernin maailman pienimuotoinen liikunnan harrastelu ei riitä, kun muuten istumme lähes koko päivän. Suositeltu vähimmäismäärä, puolen tunnin liikunta on vain 3% valveillaoloajasta! Lopun aikaa teemme jotain paljon vähemmän rasittavaa, yleensä istumme.

Amerikan Syöpäsäätiössä tutkittiin istumiseen ja liikkumiseen käytetyn ajan yhteyttä kuolleisuuteen (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2065095). 53 440 miestä ja 69 776 naista vastasivat kyselyihin, joissa he ilmoittivat päivittäisen istumisen ja liikunnan määrän.

11 307 miestä ja 7 923 naista kuoli 14-vuoden seuranta-aikana. Jos istui yli 6 tuntia päivässä, kuolleisuusriski oli 17% suurempi miehillä ja 34% suurempi naisilla verrattuna niihin tutkittaviin, jotka istuivat alle 3 tuntia päivässä. Istuminen oli yhteydessä kuolleisuuteen niilläkin, jotka liikkuivat, mutta erityisen suuri kuolleisuus oli niillä, jotka sekä istuivat yli 6 tuntia päivässä että liikkuivat alle 25 MET-tuntia viikossa (esim. alle 3.5 tuntia hölkkää viikossa). Tällaisilla ei-liikkuvilla istujilla kuolleisuus oli lähes kaksinkertainen.

Mutta kukapa meistä ei istuisi kuutta tuntia päivässä ja kuinka moni oikeasti hölkkää yli 30 min päivässä? Tällaisia riskihenkilöitä löytyy joukostamme vaikka kuinka paljon, joten meistä itse kunkin tulisi terästäytyä!

Peppu ylös tuolista puolen tunnin välein ja puoli tuntia liikuntaa päivässä! Tässä meille minimivaatimukset. Mitä vähemmän istumista, sen parempi. Jo seisominen on parempi vaihtoehto kuin istuminen.

Onnellisia ovat ne, joille maksetaan muusta kuin istumatyön teosta. Istumatyöläiset taas saisivat suunnitella itselleen jotain vähemmän vaarallista työtä. Seisomatoimisto tai polkuenergialla toimivat tietokoneet voisivat olla innovatiivisia ratkaisuja. Hissit voi sulkea pois omasta käyttövalikoimastaan. Autoon kannattaa istua vain hätätapauksessa (istuva ihminen liikenteessä lienee erityisen suuri riski).

Mutta mikä kiinteyttäisi Alleja? Onko niiden roikkuminen vaarallista?

Kirsi Pietiläinen
Lääkäri
HYKS, Lihavuustutkimusyksikkö

Istuminen vaatii vastapainoksi paljon liikuntaa
Kukapa meistä ei istuisi kuutta tuntia päivässä? Ja kuinka moni hölkkää yli 30 min päivässä? Tutkimuksen mukaan istuminen on yhteydessä kuolleisuuteen. Ei-liikkuvilla istujilla kuolleisuus oli lähes kaksinkertainen.


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest