Energiaa syksyyn näillä ruoilla – kokeile!

Avatar

Kokeile näitä Women’s Healthin listaamia energiatasoja nostavia ruokia, jotka sopivat hyvin keventäjän ruokavalioon.

Pavut

Pavut ovat mainio proteiininlähde, joka pitää hyvin nälkää. Pavuissa on myös c-vitamiinia ja kuitua. Kokeile esimerkiksi pitää kasvisruokapäivä valmistamalla syksyyn sopivaa papupataa tai keitä vihreitä papuja ruoan lisukkeeksi.

Kaura

Kaura tekee hyvää niin ruoansulatukselle kuin kolesterolillekin. Se myös edistää sydänterveyttä. Lisää kauraleseitä smoothieen tai käynnistä aamusi perinteisellä, kunnolla haudutetulla kaurapuurolla.

Bataatti ja kurpitsa

Kauden kasvikset kannattaa hyödyntää nyt alusta loppuun. Uunissa valmistuvat esimerkiksi herkulliset uunibataattilohkot. Kurpitsa taas sopii esimerkiksi piirakoihin tai pastaruokiin. Kasvisten sisältämä kuitu pitää hyvin nälkää ja vapauttaa energiaa tasaisesti.

Siemenet

Salaatin päälle kannattaa lisätä proteiinia ja hyviä rasvoja täynnä olevia siemeniä. Heitä ripaus siemeniä myös aamusmoothien joukkoon. Siemenet tehostavat aineenvaihduntaa ja edistävät sydämen terveyttä.

Kaalit

Hyödynnäthän kaaleja ruoanlaitossa? Ruusukaali, parsakaali ja lehtikaali ovat terveyspommeja siinä missä muutkin kaalit. Erittäin vähäkalorinen kaali on täydellinen lisuke, josta saat lukuisia vitamiineja.

Avokado

Tästä vihreästä herkusta saat kunnon annoksen hyviä rasvoja, jotka edes auttavat sydämen terveyttä ja pidentävät kylläisyydentunnetta. Rasvojen lisäksi avokado sisältää vitamiineja ja kuitua.

Hapatetut ruoat

Jogurtti, piimä ja hapankaali edesauttavat kaikki vatsan terveyttä ja aineenvaihduntaa. Pidä siis vatsasi kunnossa syömällä säännöllisesti hapatettuja tuotteita.

Kvinoa

Kvinoa on erinomainen, proteiinipitoinen lisuke, jota kannattaa kokeilla esimerkiksi riisin tilalle. Kvinoa pitää hyvin nälkää.

Tee

Syksyn paras lämmin juoma on tee, joista etenkin vihreällä teellä on osoitettu olevan lukuisia terveysvaikutuksia. Tee muun muassa parantaa aineenvaihduntaa, joten se sopii hyvin keventäjälle.

Lähde: womenshealth.com

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest