Neljä hyvää syytä vähentää sokerinkäyttöä

Sokeri on ravintoköyhää ja kaloripitoista

Runsas makean syöminen lihottaa ja huonontaa ravinnon laatua. Sokeri on käytännössä täynnä ihmiselle turhia kaloreita, sillä se ei sisällä lainkaan vitamiineja tai mineraaleja. Monissa paljon sokeria sisältävissä ruoissa onkin todella vähän ravinteita. Ruokavaliosta on vaikeaa saada täysipainoista, jos se sisältää runsaasti sokeria, sillä herkut vievät tilaa ravintorikkaalta ruualta. Makeiset ja virvoitusjuomat saattavat kyllä maistua hyvälle, mutta kehosi ei saa niistä lainkaan ravintoaineita, joita se tarvitsee.

Puhtaassa sokerissa ei ole muuta kuin energiaa ja liiallisella sokerin käytöllä tiedetään olevan monia haittavaikutuksia terveyteemme. Kohtuullinen makean syöminen ei ole terveydelle haitallista, mutta sokerinsaannin tulisi olla alle 10 prosenttia päivittäisestä kokonaisenergiasta. Suositus tulee monilla helposti täyteen pelkkien piilosokerien myötä, joten omaa sokerinsaantia on syytä tarkkailla, etenkin jos huomaa usein napsivansa makeita herkkuja.

Sokerin syömisestä tulee helposti tapa

Runsasta sokerin käyttöä ei suositella kenellekään ja etenkin keventäjän kannattaa olla tarkkana sokerin saannissa. Sokerista tulee helposti ja huomaamatta paljon ylimääräistä energiaa ja lisäksi sen käyttö tuntuu monilla lisäävän himoa: mitä enemmän sokeria syö, sitä enemmän sitä tekee mieli. Makeanhimoa on usein myös hyvin vaikea vastustaa.

Sokeri vanhentaa

Sokerin hampaita kuluttava vaikutus lienee kaikille tuttu, mutta lisäksi sillä saattaa olla vaikutusta myös ihoosi. Runsaan sokerinsyömisen sanotaan vaikuttavan ihosi ulkonäköön ja nopeuttavan sen ikääntymistä. Se voi nimittäin vaikuttaa kehon kemiallisiin prosesseihin, mikä näkyy muun muassa ihon vanhenemisena. Sokerin runsas syöminen vaikuttaa velttouden ja ryppyjen lisäämisen lisäksi niin, ettei iho uusiudu enää samalla tavalla kuin aiemmin eikä ihon kollageenituotantokaan ole enää yhtä tehokasta kuin ennen. Kun kollageeni häviää, ihon joustavuus heikkenee ja se alkaa rypistyä.

Vaikuttaa verenpaineeseen ja kolesteroliin?

Sokerin haitoista on viime aikoina julkaistu lukuisia tutkimuksia. Esimerkiksi runsas sokeroitujen virvoitusjuomien käyttö myös ennustaa suurempaa tyypin 2 diabeteksen riskiä. Lisäksi tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että runsas sokerinsaanti saattaa myös heikentää terveyttämme muun muassa vaikuttamalla verenpaineeseen ja kolesteroliarvoihin.

Uusiseenlantilaistutkimus osoitti, että paljon sokereita ravinnostaan saavien LDL-kolesterolin, triglyseridien sekä kokonais- ja HDL-kolesterolin pitoisuudet ovat keskimäärin suuremmat kuin vähän sokereita syövien. Yhteydet havaittiin etenkin tutkimuksissa, joissa huomioitiin osallistujien energiansaanti ja painoindeksi. Verenpaineen osalta vahvin yhteys havaittiin tutkimuksissa, jotka kestivät vähintään kaksi kuukautta.

Sokereiden syömiseen liittyvä painonnousu selitti vain osan yhteydestä, joten mahdollisesti juuri sokereiden runsas nauttiminen aiheuttaa havaitut muutokset. On silti todennäköistä, että nyt havaittuihin yhteyksiin vaikuttavat muutkin elintavat: myös suolan, alkoholin, lihavalmisteiden ja punaisen lihan käytössä on hyvä olla tarkkana.

Keventäjän kannattaakin pitää mielessään toimiva ohjenuora: herkuttelu kuuluu normaaliin elämään, mutta ei joka päivä.

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest