Onnistuuko kevennys valmisruuilla?

Kati Nappa, ruokatoimittaja

Vastaan aina että on parempi vaihtoehto tarjota eineksiä ja puolivalmisteita ja niiden kanssa salaattia, raastetta tai juures- tai vihannespaloja, kuin korvata ateria esim. pelkällä voileivällä, lihapiirakalla tai pizzalla. Ei kannata syyllistää itseään turhaan. Tärkeää on että perhe syö ravitsevaa ruokaa ja ainakin yhden aterian päivässä yhdessä.

Samoja kysymyksiä esittää myös moni yksineläjä, joille yhden hengen einesannokset ovat helppo ja nopea ateriavaihtoehto. Useamman jäsenen perheelle einesruuat tulevat kotiruokaa huomattavasti kalliimmiksi. Martat todistavat laskelmin asian nettisivuillaan www.martat.fi.

Valmisruoan valinta

Suomessa on tarjolla suuret valikoimat erilaisia eineksiä, pakasteruokia, puolivalmisteita ja ateriakastikkeita. Myös kasvisruokailijoille löytyy paljon vaihtoehtoja. Jotta ruuat säilyvät pitkään, ne valmistetaan hyvin hygieenisesti. Osassa tuotteita ei ole lainkaan lisä- ym. aineita, toisissa taas on pitkä luettelo. Lisäaineita (E-koodeja pakkauksissa) on tutkittu hyvin tarkkaan. Joillekin lisäaineet voivat aiheuttaa allergiaa. Jos haluat välttää erilaisia lisäaineita, aromivahventeita, hiivauutetta, elintarvikeväriä (E-koodeja) tms. sisältäviä ruokia., tarkista huolellisesti tuoteselosteesta ruuan raaka-aineet.

Valmisruokaa valitessa kiinnitä erityistä huomiota rasvan määrään ja laatuun (niukasti tyydyttyneitä rasvoja) sekä suolan määrään. Katso myös sokerien määrä. Sydänmerkillä varustettu tuote on aina hyvä valinta.

Eineksistä ja pakasteruuista Keventäjälle sopivat hyvin lähes kaikki keitot esim. liha-, kirjolohi- ja sosekeitot. Myös laatikko-, pata-, vokki- ja ruukkuruuista löytyy hyviä vaihtoehtoja, esim. kaikki nk. joululaatikot ovat kevyitä.

Nauti keittoruokien kanssa täysjyväleipää ja sosekeittojen kanssa proteiinilisäksi myös esim. raejuustoa tai 2-3%:n fetatyyppisiä juustokuutioita, kypsää kalaa, lihaa, kananmunaa tai soijatuotteita. Monien keittoannosten energiamäärät ovat pieniä, joten 300g:n keittoannos vaatii seurakseen proteiinilisää sekä täysjyväleipää levitteellä.

Einessalaattien ravintosisällöt vaihtelevat paljon. Hyvää öljyä sisältävä kastike salaatissa on usein parempi vaihtoehto kuin esim. 12%:n kermaviili- tms. kastike. Jos salaatti sisältää runsaasti valkoista makaronia tai riisiä ja hyvin niukasti proteiinilähdettä ja kasviksia, vaihtaisin ko. tuotteen toisenlaiseen salaattiin. Tarkista annoksen tärkeät luvut myös pakkauksessa olevasta taulukosta (aikuisen viitteellinen päiväsaanti, laskettu 2000 kcal:n mukaan ).

Tarkista ja noudata pakkausten säilytyslämpötila- sekä viimeinen käyttöpäivä- tai parasta ennen merkintöjä. Viimeinen käyttöpäivä tarkoittaa valmistajan mukaan sitä, että elintarvike syödään viimeistään silloin. Parasta ennen – merkintä puolestaan liittyy lähinnä laatuun: tuotetta voidaan useimmiten syödä merkityn päivämäärän jälkeenkin ilman terveysvaaraa, mutta se alkaa laadullisesti heiketä.

Ateriakastike helpottaa kiireistä

Erilaiset ateriakastikkeet helpottavat kiireisen ruuanvalmistusta. Monet kastikkeista ovat punaisia ja tomaattipohjaisia, mutta löytyy myös keltaisia currypohjaisia ja vaaleita kermaa ja juustoraastetta sisältäviä kastikkeita. Tarjolla on mm. italialaista, intialaista, kiinalaista, thaimaalaista ja meksikolaista kastiketta.

Rasvaa tuotteissa on pääsääntöisesti vähän, muutamissa on sokeria runsaanlaisesti. Suolapitoisuus on useimmissa korkea, joten vältä lisäsuolausta. Monet kastikkeet on valmistettu ilman keinotekoisia aromi-, lisä- ja väriaineita, toisissa niitä taas on pitkä lista. Tölkkien koot vaihtelevat 290-500 g:n välillä ja ne on koosta riippuen tarkoitettu 2-4:lle.

Ateriakastikkeet sopivat vokkityyppisiin ruokiin sekä paistoksiin, laatikkoruokiin, pizzan päälle, gratiineihin jne. Valmista ateriakastikkeista nopea ruoka niin, että paistat suikaloitua broileria tai muuta lihaa tai kalaa hetken aikaa rypsiöljyssä tai pullomargariinissa. Lisää mikrossa kypsennetyt pakastekasvikset ja kastike. Hauduta pari minuuttia. Nauti täysjyväpastan, riisi&viljan, ohran tms. tai perunan ja tuoreen vihanneslisäkkeen kera. Tonnikala- ja soijapohjaisille kastikkeille riittää lämmitys ja lisäkkeiden (täysjyväpastan, riisin tms. ja kasvisten) kypsennys. Ilman kasvislisäystä ruuat jäävät yksipuoliseksi. Tuotteet säilyvät avaamattomina huoneenlämmössä valolta suojattuna, joten purkki kaapissa pelastaa kiireisen päivän.

Keventäjien hausta löydät paljon erilaisia eineksiä. Tuotevalikoimat uusiutuvat koko ajan, joten läheskään kaikkia siellä ei ole. Lisäksi valmistajat muuttavat reseptejään, joten tarkista varmuuden vuoksi onko esim. kalorimäärä sama kuin haussa oleva. Joissakin valmisruuissa pastan, riisin tai perunamuusin osuus on Keventäjälle turhan suuri (1300 kcal:n suositus). Valitettavasti pastat ja riisit ovat myös edelleen usein valkoisia vaihtoehtoja, tummat ja täysjyvätuotteet olisivat ravitsemuksellisesti parempi vaihtoehto. Kirjaa usein käyttämäsi tuotteet suosikkeihisi omille sivuillesi.

Laihduttajakin voi syödä valmisruokaa
Keventää voi myös valmisruokaa syömällä kunhan valintavaiheessa kiinnittää huomiota mm. rasvan määrään ja laatuun. Nauti valmisruoka-annoksen kanssa kasviksia sellaisenaan tai salaattina…

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest