Syö hyvin ja edullisemmin

Avatar

Edullisia ja ravintoarvoltaan hyviä raaka-aineita:

Vihannekset ja juurekset: Keräkaali, kiinankaali, sipuli, porkkana, lanttu, jäävuorisalaatti, peruspakastevihannekset, suuret pussit kaupan merkkipakasteita, tomaattimurska sekä sesongin tuotteet.

Hedelmät ja marjat: Omenat ovat edullisia ympäri vuoden. Muiden hedelmien hinnat vaihtelevat sesongin mukaan. Suosi kauden hedelmiä, silloin myös maku ja ravintoarvo ovat parhaimmillaan. Itse poimitut marjat ja sienet ovat edullisia. Marjat ovat luonnon omia vitamiinipillereitä ja maukkaita metsäsieniä voit kuivata ja pakastaa.

Maitotaloustuotteet: Rasvaton maito ja piimä, raejuusto ja rahka, viili, jogurtit litran tölkeissä ja 10-17%:n juustot.

Kala: Pakastesei, silakka, silakkafileet, kirjolohi (tarjouksesta), hauki, purkkitonnikala ja itse pyydetty kala ovat edullisimpia. Osta tarjouksesta kokonainen kirjolohi, fileoi se ja valmista ruodoista ja päästä keitto ja fileistä parikin ruokaa perheen koosta riippuen. Osan fileestä voit myös pakastaa.

Liha: Porsaanliha on naudanlihaa edullisempaa. Vähärasvainen jauheliha on aina paras valinta. Ruhon osat kuten lapa, etuselkä ja keittoliha sekä broilerin koipireisipalat ovat edullisia. Niissä varsinaisen lihan osuutta nostavat luut, rasva ja nahka, jotka eivät ole syötävää. Marinoidut lihatuotepakkaukset ovat yleensä edullisempia, mutta niissä lihan osuus on huomattavasti pienempi kuin marinoimattomissa pakkauksissa. Mieti, kannattaako vedestä, lisäaineista ja mausteista maksaa!

Kananmuna: Peruskananmunat ovat edullisimpia ja kaikki munat ovat edelleen edullisia varsinkin kun vertaa hintaa niiden hyvään ravintosisältöön.

Leipä: Ruisleipä on aina hintansa väärtti! Rukiin ja myös muiden täysjyväleipien ravintoarvo on erittäin hyvä. Edullisimpia ovat tavallinen ruislimppu, isot pakkaukset pala- tai viipaleleipää ja näkkileipä. Valitse leipä jossa on runsaasti kuitua, ainakin 6g/100g. Vertaile leipien kilohintoja.

Pasta ja riisi ja muut viljatuotteet: Valitse täysjyvä- tai tummia peruspastoja, ne ovat saman hintaisia kuin ravintoarvoltaan köyhemmät valkoiset tuotteet. Riisi&viljaseokset ja ohrasuurimot ovat terveellisempi vaihtoehto riisille. Kaura- ruis- ja muista normaaleista hiutaleista saat edullista puuroa. Isoissa pusseissa kilohinta lähes puolittuu. Pikapuurohiutaleet ja minuuttipuuroainekset ja erityisesti mikropuurot (annospakkauksissa) ovat huomattavasti kalliimpia!

Edullisia ja ravintorikkaita tuotteita ja valmisruokia ovat mm.: soijarouhe, säilykepavut (kaupan oma merkki), hernekeitto ja maksalaatikko. Pähkinöistä edullisimpia ovat yleensä maapähkinät. Nauti kaikki pähkinät suolaamattomina, silloin niiden ravintoarvo on parhaimmillaan. 

Halvat ja/tai kalliit tuotteet, jotka keventäjän kannattaa aina jättää ostamatta:

– Chipsit, suolatikut ja muut vastaavat tuotteet (sisältävät kovaa rasvaa ja suolaa), keksit (kovaa rasvaa, valkoista vehnäjauhoa ja sokeria), karkit (sokeria ja lisäaineita), rasvainen jauheliha, rasvaiset makkarat ja juustot, valkoinen leipä, makeat leivonnaiset, makeat pienissä purkeissa olevat jogurtit ja vanukkaat.
– Kalliiksi käyvät kukkarolle myös kerta-annospakkauksissa olevat juomat, mehut, smoothiet, erikoisjogurtit, vihannes- ja hedelmänektarit, kahvi- ja kaakaojuomat.

Näin säästät ruokamenoissa:

• Suunnittele viikon ruokalista etukäteen
• Suosi edullisia ostospaikkoja ja hyödynnä erikoistarjoukset
• Osta suuria pakkauskokoja ja vertaile kilohintoja
• Suosi kauppojen omia tuotemerkkejä. Ne ovat huomattavasti edullisempia kuin tunnetut merkkituotteet
• Osta tarjouksesta tuotteita 3 kpl kahden hinnalla esim. tomaattimurska, tölkkiananas. Sen sijaan pizzoja, keksipaketteja tms. keventäjän ei kannata ostaa 3 kpl kahden hinnalla!
• Keitä perunoita, täysjyväpastaa, ohrasuurimoita tms. kerralla isompi annos ja valmista ylijäävästä parin päivän sisällä salaattia, paistosta ym.
• Tee keittoja, kastikkeita, patoja ja raasteita kerralla enemmän – säästät aikaa ja vaivaa
• Pakasta osa ruoasta sopivina annoksina
• Poimi marjoja ja sieniä, jos siihen on mahdollisuus
• Pidä mukanasi kauppakasseja, muovipusseista kertyy iso summa vuoden aikana!

Edulliset reseptit:

 

Teksti ja reseptit: Kati Nappa

Keventäjän kukkaroa koetellaan ruokakassin kallistuessa aina vaan. Tässä artikkelissa vinkkejä miten voit säästää ruokamenoissa. Kokeile myös reseptejä, joiden hinta ei päätä huimaa.

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest