Tuore Helsingin yliopiston tutkimus tuo toivoa kaikille, jotka pohtivat painonhallintaa keski-iässä. Tutkimuksen mukaan jo noin 6 %:n painonpudotus varhaiskeski-iässä, ja sen pitäminen, voi tuoda merkittäviä terveyshyötyjä vuosikymmeniksi eteenpäin.
Eikä siihen tarvita leikkauksia tai lääkkeitä, vaan tavallisia elintapamuutoksia.
Pienikin muutos painossa voi lisätä elinvuosia
Tutkijat seurasivat 23 000 suomalaisen ja britin terveyttä jopa 35 vuoden ajan. Tulokset osoittavat, että painonpudotus ja sen ylläpito auttoi paitsi ehkäisemään tyypin 2 diabetesta, myös vähentämään riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin, keuhkosairauksiin ja jopa syöpiin.
”Elintavoilla toteutetun painonhallinnan hyödyistä puhutaan paljon, vaikka diabeteksen välttämistä lukuun ottamatta tutkimuksissa on ollut yllättävän vaikeaa osoittaa muita terveyshyötyjä”, professori emeritus Timo Strandberg huomauttaa.

Elintapojen muutoksilla saavutetulla painonpudotuksella voidaan saada merkittäviä terveyshyötyjä vuosikausiksi, eikä siihen tarvita kirurgiaa tai lihavuuslääkkeitä.
Hänen johtamansa tutkimus paikkaa nyt tätä aukkoa.
”Toivon, että tutkimustulokset valavat ihmisten uskoa siihen, että he voivat elintapojaan muuttamalla saada merkittäviä terveyshyötyjä ja jopa enemmän elinvuosia. Tämä on erityisen tärkeää nykyään, kun yhä useammat ihmiset ovat ylipainoisia verrattuna aikaan, jolloin tutkimusaineistojamme alettiin kerätä 35 vuotta sitten.”
Tutkimus vahvistaa myös sen, että terveyden kannalta olisi parasta, että painoindeksi (BMI) säilyisi koko eliniän alle 25:ssä.
Tutkimus julkaistiin JAMAn, Yhdysvaltain lääkäriyhdistyksen lehden, avoimessa julkaisussa https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2834426
Tämä on paras aika syödä päivällinen – tutkimukset osoittavat selvän hyödyn
Päivällisen ajankohdalla voi olla yllättävän suuri merkitys verensokerille. Tutkimusten perusteella aikaisempi päivällinen näyttäisi olevan myöhäistä ilta-ateriaa parempi vaihtoehto. Mihin aikaan sinä yleensä syöt päivällisen? Toisella ruoka on pöydässä jo viideltä, kun taas toisella varsinainen päivällinen...Yli 30-vuotias? Nämä 3 liikettä sinun pitäisi pystyä tekemään
Kolmekymppisenä keho voi alkaa tuntua jäykemmältä kuin ennen. Kolme yksinkertaista liikettä paljastavat, missä kunnossa liikkuvuutesi on. Testaa, onnistuvatko ne sinulta. Kolmekymppisenä moni huomaa ensimmäistä kertaa, ettei keho enää välttämättä tunnu yhtä vetreältä kuin parikymppisenä. Pitkät...Tämä on terveellisin mehu – yksi valmistustapa tekee siitä vielä paremman
Kaipaatko lasiin jotain raikasta ja terveellistä? Tämä vihreä mehu valmistuu tutuista aineksista ja on helppo surauttaa itse kotona. Moni nappaa aamupalapöytään lasillisen appelsiini- tai omenamehua ajatellen tekevänsä terveellisen valinnan. Mehut sisältävät hyödyllisiä ravintoaineita, mutta etenkin...
Tämä on paras aika syödä päivällinen – tutkimukset osoittavat selvän hyödyn
Päivällisen ajankohdalla voi olla yllättävän suuri merkitys verensokerille. Tutkimusten perusteella aikaisempi päivällinen näyttäisi olevan myöhäistä ilta-ateriaa parempi vaihtoehto. Mihin aikaan sinä yleensä syöt päivällisen? Toisella ruoka on pöydässä jo viideltä, kun taas toisella varsinainen päivällinen...Yli 30-vuotias? Nämä 3 liikettä sinun pitäisi pystyä tekemään
Kolmekymppisenä keho voi alkaa tuntua jäykemmältä kuin ennen. Kolme yksinkertaista liikettä paljastavat, missä kunnossa liikkuvuutesi on. Testaa, onnistuvatko ne sinulta. Kolmekymppisenä moni huomaa ensimmäistä kertaa, ettei keho enää välttämättä tunnu yhtä vetreältä kuin parikymppisenä. Pitkät...Tämä on terveellisin mehu – yksi valmistustapa tekee siitä vielä paremman
Kaipaatko lasiin jotain raikasta ja terveellistä? Tämä vihreä mehu valmistuu tutuista aineksista ja on helppo surauttaa itse kotona. Moni nappaa aamupalapöytään lasillisen appelsiini- tai omenamehua ajatellen tekevänsä terveellisen valinnan. Mehut sisältävät hyödyllisiä ravintoaineita, mutta etenkin...




