Puutarhasta energiaa

Avatar

Näkeminen, kuuleminen, tuoksuttelu ja tunteminen herättävät aistit kevätpuutarhassa. Monet sanovatkin puutarhaharrastusta meditaation muodoksi, läsnäolon mahdollisuudeksi ja kauneuden keruupaikaksi. Luontoympäristössä oleskelu tutkitusti vaikuttaa jopa fysiologiaamme; verenpaine laskee, syke ja hengitystiheys rauhoittuvat. Molempien käsien käyttäminen, näpertely, työkalujen koordinoitu käyttäminen aktivoivat aivojakin konkreettisesti. Aikaansaannosta näkeminen palkitsee ja viimeistelee hyvän mielen.

Tuhansia askelia

Keventäjien liikuntalaskurista löytyy monta puutarhahommiin liittyvää liikuntavaihtoehtoa päiväkirjaan klikattavaksi; kävelyä, haravointia, lapiointia ja kantamista voi arvioida oman tuntemuksen mukaan joko keveäksi,keskiraskaaksi tai raskaaksi liikkeeksi. Hyötyliikuntapäivän saldoa kun arvioi, voi miettiä kuinkakohan monta sataa kyykkyä tulikaan tehtyä, kuinka monta painonnostoliikettä ja paljonko askeleita. Askelmittariini kertyi minullekin mökin kevätpuutarhassa päivän aikana 20 100 askelta. Ja jos sitä vertaa toimistossa, istumatyössä olevaan päivään, on askelmäärä lähes 10 kertainen. Puutarhahommissa aika kuluu kepeästi, joten kestävyysliikuntapisteitä kertyy useiden tuntien multasormityömaasta.

Kalorinkulutukseen puutarhahommissa vaikuttaa tietysti puutarhurin paino, kuntotaso eli kuinka helposti syke nousee, hommien tekemisen rivakkuus sekä multapussien ja työkalujen painon antama vastus. Kyykkiessä, haravoidessa, lapioidessa, kottikärryjä työntäessä tai multapusseja kantaessa pääsee kuntosalitunnelmiin. Mutta oksien leikkauksessa tai siementen heittelyssä liikkuminen on kevyttä.

Puutarhurin ja puutarhan kunto käsikädessä

Puutarhurin kannattaisi pitää lihaskunnostaan huolta pitkin vuotta. Talvikaudella tehdyt kuntopiirit, kahvakuulatreenit, keppijumpat, bodypumpit, pilates, jooga tai vesijuoksu tuottavat kevätpuutarhaan kestävyyttä ja turvallisuutta. Hyväkuntoiset keskivartalon ja jalkojen lihakset nostavat multapusseja kevyesti. Olkapään, rinnan ja yläselän lihakset eivät väsy lapioidessa tai haravoidessa.

Puutarhuripäivä alussa kannattaa jokatapauksessa verrytellä. Harava on mainio keppijumppavälinen ja keventäjien sivuilta voi tulostaa haravajumpan ohjeet. Kesken hommien kannattaa ojennella, venytellä puuta tai penkkiä vasten ja tehdä vastaliikkeitä yksitoikkoisten liikkeiden vastapainoksi. Päivän päätteeksi venyttely palauttaa, voitelee nivelet ja valmistelee seuraavankin päivän työn sujumiseen.

Puutarhurin ergonomiaa:

  • Pukeudu joustavasti ja sään mukaan
  • Suojaa alaselkä tarpeeksi pitkällä paidalla
  • Tasapohjaiset ja kosteutta kestävät kengät vaikuttavat turvallisuuteen
  • Verryttele, jumppaa haravalla ja aloita kevyesti puutrahapäivä
  • Pidä taukoja ja mukana vesipullo- juo tasaisesti ja syö välipaloja
  • Vaihtele kevyempien ja rankempien työvaiheiden välillä
  • Kun nostat, ota tasapainoinen asento, pidä jalkapohjat maassa, selkä suorana ja laskeudu alas sekä nouse ylös jalkojen lihaksia käyttäen
  • Nosta ja kanna painavia pusseja, ruukkuja tai laatikoita lähellä vartaloasi
  • Opettele haravoimaan ja lapioimaan molemmilta puolilta
  • Vaihtele välillä työskentelyasentoja
  • Tarkasta työkalut ennenkuin aloitat hommat
  • Valitse oman kehon mitoillesi sopivia työkaluja ja kokeile niitä ensin kaupassa

Teksti: Sirpa Arvonen

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest