Pakastemarjat hyötykäyttöön

Kati Nappa, ruokatoimittaja

Nyt tarvitaan paljon vastustuskykyä, ettei väsymys ja taudit iske. Marjat ovat luonnon omia vitamiinipillereitä; täynnä vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja ja kuituja. Marjat sisältävät niukasti energiaa, joten ne sopivat hyvin Keventäjälle. Kaikki marjat ovat hyviä.

Pakastettujen marjojen sokeripitoisuus laskee talven aikana jonkin verran. Ohessa muutamia vinkkejä happamuuden taltuttamiseksi ilman sokeria tai pienellä sokerimäärällä. Jos marjat tuntuvat happamilta sellaisenaan, ripsauta pinnalle vähän makeutusainetta, hedelmäsokeria tai tavallista sokeria. Hedelmäsokeri makeuttaa vähän pienemmällä määrällä kuin tavallinen sokeri. Aina on parempi vaihtoehto lisätä marjoihin vähän makeutta, kuin jättää ne kokonaan syömättä.

 Pakastemarjojen käyttö ja niksejä sopivan makeuden saamiseksi:

– Lisää marjoja aamupuuron, viilin ja myslin joukkoon
– Lisää marjoja valmiskeiton, sokeroimattoman tai sokeroidun joukkoon. Esim. Kuningatarkeitto syntyy kun lisäät sokeroimattoman mustikkakeiton joukkoon mustikoita ja vadelmia
– Valmista marjoista keittoja ja kiisseleitä. Tee kiisseli tai keitto mietoon mehuun tai veteen ja lisää joukkoon pakastemarjat ehjinä tai soseutettuna. Ne jäähdyttävät keiton tai kiisselin heti syöntilämpöiseksi. Ripottele makeutusaine, hedelmäsokeri tai sokeri pinnalle vasta lautasella. Silloin pienempi määrä sokeria makeuttaa paremmin.
– Lisää piirakan täytteeseen makeaa hedelmää kuten päärynää, makeaa omenaa, banaania, kiiviä tms., niin sokeria tarvitaan huomattavasti vähemmän.
– Valmista smoothiet ja muut juomat samalla idealla eli marjojen seuraksi päärynää, appelsiinia, banaania, vesimelonia, ananasta jne.
– Kirpakat mustaherukat, puolukat ja muut marjat sopivat hyvin maustamaan ja mehevöittämään myös salaatteja ja raasteita. Lisää niitä esim. kaali-, porkkana- ja kiinankaaliraasteiden ja salaattien sekaan.

Kuivattujen ja pakastettujen sienien käyttö:

Moni poimii ilokseen suppilovahveroita ja muita sieniä suuret määrät, mutta käyttö unohtuu talven mittaan. Poimiminen ja metsässä vaeltelu on jo tietysti Keventäjälle erittäin hyvää liikuntaa, mutta sienetkin on kuin luotu Keventäjille. Niiden kalorimäärä on pieni, vain n. 25 kcal/100 g, mutta maku ja ravintoarvo suuria. Sienistä saat mm. kuitua, B-ryhmän vitamiineja, D-vitamiinia, kaliumia, magnesiumia, sinkkiä ja seleeniä.

Nyt kaikki sienillä herkuttelemaan! Jos et ole itse sienestänyt, kysäise ystäviltä ja sukulasilta sieniä, sillä monilla on kaapeissa paljon kuivattuja ja/tai pakastettuja sieniä. Ja sinä, jolla niitä on runsaasti, vie pussi tuliaisiksi, kun seuraavan kerran menet tapaamaan ystäviä!

– Anna pakastettujen sienien sulaa kohmeisiksi ennen käyttöä. Pienet pakastetut tatit ja tattiviipaleet, varsinkin, jos olet pakastanut ne tuoreeltaan, voit lisätä suoraan kuumalle pannulle.
– 1 dl pakastettuja omassa liemessään kiehautettuja sieniä vastaa 2-3 dl tuoreita sieniä. 50 g kuivattuja sieniä vastaa yhtä litraa tuoreita sieniä, 1 dl kuivattuja sieniä painaa noin 30 g.
– Älä hukuta sieniä kermaan. Kun valmistat sienistä keittoa, muhennosta, kastiketta tai piirakoita, valitse kevyempiä kermavaihtoehtoja 2-10 %:n välillä.
– Sienien paistamiseen sopii hyvin öljy ja pullomargariini.
– Valmista sienistä kastiketta, muhennosta ja keittoja. Lisää pakastettuja tai kuivattuja ja liotettuja sieniä pataruokiin, keittoihin, mureke- ja laatikkoruokiin. Valmista sienistä piirakoita, risottoa (käytä muuta kuin valkoista riisiä), sienipastaa (suosi täysjyvää tai tummaa pastaa). Sienet sopivat antamaan makua myös lihapullille, sämpylöille, rieskoille, letuille ja muffinsseille.
– Kuivattuja suppilovahveroita ja musta torvisientä voit murustaa sormien välissä suoraan ruokaan antamaan makua esim. pata- ja jauheliharuokiin, kastikkeisiin, keittoihin, liemiin jne.

Hae reseptejä käyttäen hakusanana esim. jotain seuraavista sanoista: marja, puolukka, mustaherukka, smoothie, pirtelö, hyytelö, puuro, muffinssit, piirakka, sieni, sienillä, suppilovahvero, kantarelli.

Reseptejä:

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest