Painonpudottajan ansat – 3: lykkääminen

Jonna Alhonen, laillistettu ravitsemusterapeutti, TtM

”¡Mañana, mañana!”

Aloittamisen vaikeutta ei ole syytä väheksyä, sillä usein juuri sen ensimmäisen askeleen ottaminen on työläintä. Senkään ottamista ei kannata tehdä tahattomasti liian vaikeaksi! Vanha sanontakin sen sanoo: ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa. Mahtipontiset tavoitteet, kuten täysin uusi ruokavalio tai liikunnan lisääminen nollasta sataan, voivat tuntua jo ajatuksen tasolla liian suurilta paloilta purtavaksi.

Lykkääminen käy miltei huomaamatta, jos painonpudotukseen ryhtyminen mielletään muusta elämästä erillisen kuurin aloituksena tai muutosten teko ei jostain syystä tunnu mielekkäältä. Jatkuvalle lykkäämiselle voikin olla syynä käytännöllisyyden puute: tiedetään mihin pyritään mutta ei millä keinoin. Esimerkiksi ”haluan syödä enemmän kasviksia” on hyvä tavoite mutta kaipaa tueksi konkreettisia keinoja. ”Syön pääaterioilla kasviksia” tai ”alan käyttää kasviksia leivällä” ovat selkeitä toimintaa ohjaavia ja toteutettavissa olevia askelia, joista on helppo aloittaa.

Toisinaan näennäiselle laiskuudelle ja tekemättömyydelle löytyy syy motivaation tai voimavarojen puutteesta: aina ei ole optimaalinen ajankohta muutokselle. Syöminen ei ole erillinen toiminto, vaan limittyy ja lomittuu elämän muihin tottumuksiin ja tapoihin. Esimerkiksi stressi tai unenpuute kuormittavat kehoa ja mieltä jo valmiiksi. Ihannetilanteita ja täydellisiä elämänvaiheita muutosten tekemiselle osuu kohdalle melko harvoin, mutta realismi ja rentous on hyvä pitää matkassa mukana.

Valistuksen aikakaudesta poiketen nykyään ymmärretään, että pelkkä tieto, että jotain ”pitäisi” tehdä, ei yleensä ole riittävä ylläpitämään muutosta omassa käyttäytymisessä. Joskus voikin pysähtyä pohtimaan, mistä syistä haluan muutosta – vai haluaanko ollenkaan? Tulevatko paineet ulkopuolelta vai minusta itsestäni? Krooniset lupaukset ”ensi viikolla aloitan” ja niiden jatkuva pyörtäminen syövät uskoa omaan onnistumiseen ja hankaloittavat aloittamista jatkossakin. Tällöin voi olla paikallaan myöntää, että nyt ei vain ole hyvä hetki. Kun ottaa tietoisesti taukoa yrittämisestä, viikoittainen huonon omatunnon ja epäonnistumisen kierre saadaan katkaistua.

Vältä ansa!

  • Rehellinen pohdinta: miksi jonkin asian tekeminen lykkääntyy. Onko syynä kenties ajan puute, haluttomuus tehdä, osaamattomuus aloittaa?
  • Arviointi: mitä hyötyä tai haittaa tekemisestä tai tekemättä jättämisestä olisi?
  • Suurten tavoitteiden palastelu pienemmiksi ja mahdollisimman selkeiksi toteuttaa: mitä, milloin ja kuinka paljon.
  • Jos voit tehdä jotain tavoitteesi eteen jo tänään, älä siirrä sitä huomiselle!

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest