Napostele ja dippaile kevyemmin

Kati Nappa, ruokatoimittaja

Jatkuva napostelu kerryttää kiloja, vaikka itsellä saattaa olla tunne, ettei ole syönyt paljon mitään. Yritä rajoittaa napostelusyöminen väli- tai iltapalaan ja harkitse, mitä napostelet.

Kevyimpiä naposteltavia ovat kasvikset ja hedelmät. Saat niistä enemmän iloa, kun pilkot ne sopivan kokoisiksi suikaleiksi tai paloiksi lautaselle tai kulhoon iltapalaksi tai välipalaksi työpaikalle.

Naposteluun sopivat myös erilaiset murot, jotka ovat ilmavia ja keveitä. Voit valita tuotteita, jotka on valmistettu täysjyväviljasta esimerkiksi spelttimurot. Lue ravintosisältö tarkkaan, sillä osa muroista sisältää runsaasti sokeria ja hyvin niukasti kuituja.

Kevyet kastikkeet dippailuun syntyvät kevytkermaviilistä ja jogurtista lisäämällä joukkoon runsaasti yrttejä, kasvissilppua ja mausteita. Myös avokadosta valmistetut ja kevennetyt kastikkeet sekä kikherneistä valmistettu hummus sopivat dippaukseen.

Makeannälkään

Marjat ja hedelmät ovat erittäin sopivia kevyeen herkutteluun. Hedelmät ja myös marjat (kesällä ja syksyllä, pakastemarjat ovat aina vähän happamia) ovat makeita, mutta keveitä ja samalla vielä terveellisiä vitamiini- ja antioksidanttipommeja. Kuivatut hedelmät ja marjat ovat terveellisiä, mutta isommista määristä kaloreita kertyy helposti ja huomaamatta.

Karkeista ne, joissa on paljon ilmaa ja niukasti rasvaa esim. marenki, vaahtokarkit ja suukko, sisältävät vähemmän kaloreita. Ns. kevytsuklaat ja suklaapatukat sisältävät vain noin 100 kcal/100 g vähemmän energiaa kuin vastaavat normaalit tuotteet. Osta pieniä pusseja, askeja ja vain yksi suklaa- tai lakupötkö, pusu, marenki kerrallaan!

Suolaisen nälkään

Voit myös napostella ja dippailla erilaisia pieniä ruis- tai muita leipiä, korppuja ja keksejä. Valitse täysjyvä- tai moniviljatuotteita, sillä niistä saat kuitua, monia vitamiineja ja kivennäisaineita. Peruna- ja maissilastuissa sekä erilaisissa naksuissa taas on runsaasti rasvaa, suolaa ja tyhjiä kaloreita. Tarjolla on, tosin huonommin, myös pieniä pusseja napostelutuotteita. Jätä isot sipsi- ja naksupussit ostamatta, nehän tulee aina syötyä kerralla! Esimerkiksi 200 g:n perunasipsipussillisesta kertyy energiaa noin 1100 kcal.

Lopuksi esimerkkejä erilaisista suolaisista ja makeista naposteltavista. Vertaile kalorimääriä niin näet mitä painonhallinnan kannalta kannattaa suosia ja mitä taas ei.

Suolaista naposteltavaa

Porkkanasuikaleita 75 g, 21 kcal
Kurkkusuikaleita 50 g, 5 kcal
Tomaattilohkoja 100 g, 20 kcal
Paprikasuikaleita 50 g, 13 kcal
Kukkakaalinuppuja 50 g, 10 kcal
Parsakaalinuppuja 50 g, 15 kcal
Retikkasuikaleita tai retiisejä 50 g, 8 kcal
Väinämöisen palttoonnapit, 15 % kuitua, 1 kpl, 14 kcal
Ruisnappi Chili-lemmon, 12 % kuitua, 1 kpl, 23 kcal
Myllärin luomurouskis, 13 % kuitua, 1 kpl, 32 kcal
Moniviljakorput patongista itse tehdyt 1 kpl, 15 kcal
Rips ja Korp ruissnackit 1 ps (50 g), 175 kcal
Crocette täysjyväviljakorppu 1 kpl, 25 kcal
Perunasipsit light Taffel 1 ps (70 g), 336 kcal
Perunasipsit tavalliset 1 ps (200 g), n. 1100 kcal
Maissilastut 1 ps (125 g), 336 kcal

Makeaa naposteltavaa

Omenalohkoja (150 g), 44 kcal
Appelsiinilohkoja (150 g), 65 kcal
Viinirypäleitä (150 g), 108 kcal
Vesimelonia (150 g kuorittu), 53 kcal
Mansikoita (100 g), 43 kcal
Rusina (50 g), 137 kcal
Aprikoosi kuivattu (50 g), 109 kcal
Makea mustaherukka, mustikka,
puolukka, karpalo sokeroitu, runsaskuituisia, kuivattu 50 g:n pussi, 158-180 kcal
Spelttimurot (Omena-kaneli ja Tomaatti-valkosipuli) 2 dl, 55 kcal
Lakritsipatukka (20 g), 66 kcal
Tupla sport patukka (35 g), 163 kcal
Paussi välipalakeksi 1 kpl, 41 kcal
Täytekeksit 48-66 kcal/kpl
Kaurakeksit 20 kcal/kpl
Vohvelit 39 kcal/kpl
Marenki 137-225 kcal/50 g
Suukko, Pusu, suklaalla kuorrutettu vaahtomakeinen 1 kpl, 98 kcal
Läkerol sokeriton pastilli Nordic berries 30 g:n pussi, 33 kcal
Malaco truly juice 30% vähemmän sokeria, 300-330 kcal/100 g
Hedelmäpastillit, makeat karamellit tms., n. 350 kcal/100 g
Suklaa, suklaapatukat tms., 500-550 kcal/100 g

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest