Tee smoothiestasi terveellinen – älä sorru näihin mokiin

Kuidut puuttuvat

Kuitu on keventäjälle erityisen tärkeää, sillä se lisää kylläisyydentunnetta. Kuituja saa muun muassa hedelmistä, mutta ei kaikista.

Banaani on yksi suosituimmista smoothien raaka-aineista, mutta puolikkaassa banaanissa on vain 1,4 grammaa kuitua. Smoothiessa olisi hyvä olla jopa 10 grammaa kuitua, joten puolikas banaani ei riitä. Lisää siksi juomaasi kuiturikkaita ruokia, kuten lehtikaalia, avokadoa, kiiviä, herneitä, papuja ja siemeniä.

Proteiini puuttuu

Vaikka smoothiesi olisi täynnä vitamiineja, on sen hyvä sisältää myös proteiinia, joka antaa energiaa pitkäksi aikaa.

Smoothien olisi hyvä sisältää 10 grammaa proteiinia, silloin jaksat paremmin, eikä sinulle tule vastustamatonta himoa sortua epäterveellisiin välipaloihin.

Proteiinia saat smoothieen maidosta, jogurtista, pavuista, pähkinöistä tai rahkasta.

Hedelmiä on liikaa

Hedelmistä tehdyn smoothien juominen on paljon terveellisempää kuin donitsin syöminen. Hedelmissäkin on kuitenkin energiaa. Jos lisäät smoothieesi viisi erilaista hedelmää, saattaa välipalasi kaloripitoisuus nousta turhan korkeaksi.

Siksi smoothie kannattaa koostaa paitsi hedelmistä, myös marjoista ja proteiinista, kuten maidosta tai jogurtista.

Ylimääräiset makeuttajat

Yksi ruokalusikallinen hunajaa tai vaahterasiirappia tuo smoothieen 60 ekstrakaloria. Sokeri ja hunaja ovat turhia, jos teet juomasi luonnollisesti makeista hedelmistä. Smoothie ei tarvitse ylimääräisiä makeuttajia.

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest