Raskaus ja imetys – avoin ikkuna uusille elintavoille

Avatar

Raskas ja imetys ovat elämänvaiheita, jolloin kiinnostus elintapojen muuttamiseen on suuri. Voidaan jopa puhua avoimesta ikkunasta uusille elintavoille. Tämän ei pitäisi koskea vain äitiä, vaan myös puoliso on hyvä saada mukaan: elintapojen muutos sujuu parhaiten silloin, kun koko perhe on mukana.

Raskaus on elämäntilanne, joka monilla edistää lihomista; jopa noin puolella lihavista naisista lihavuus on alkanut raskauksista.  

Epäterveellinen ruokavalio on keskeinen raskaudenaikaiseen liialliseen painonnousuun johtava tekijä. Kohtuullisen pienestä lisäenergian tarpeesta johtuen raskaudenaikainen lisääntynyt vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve tulisi tyydyttää lisäämällä ruokavalioon niitä ruokia, joissa on vähän energiaa, mutta paljon suojaravintoaineita. Tällaisia ruokia ovat kaikki marjat, hedelmät ja kasvikset, täysjyvävilja sekä rasvattomat ja vähärasvaisimmat maito- ja lihavalmisteet.

Kasvikset, hedelmät ja marjat muodostavat ruokavalion perustan ja niitä suositellaan raskauden aikana syötäväksi vähintään viisi annosta päivässä. Monipuolisen ja kohtuullisen ruokavalion lisäksi painonhallinnan perustana on päivittäinen fyysinen aktiivisuus.

Ateriarytmi helpottaa painonhallintaa raskauden ja imetyksen aikana

Raskauden aikana tulee helposti erilaisia mielitekoja; toiset ruoat koetaan vastenmielisiksi, toisia himoitaan. Etenkin runsaasti sokeria sisältävien ruokien lisääntynyt käyttö raskauden aikana lisää lihomisen todennäköisyyttä. Juomien sekä maitovalmisteiden, kuten jogurttien ja viilien sokeripitoisuuteen onkin syytä kiinnittää huomiota.

 Jos rasvan laatu on hyvä – siis valtaosa rasvasta tulee kasviöljystä, margariinista ja kalasta – ei sen saantia tarvitse raskauden aikana rajoittaa. Erityisesti raskauden loppuvaiheessa sekä imettäessä kala- ja kasvirasva ovat erittäin tärkeitä vauvan kehittymiselle.

Kuten muutenkin, hyvä ateriarytmi helpottaa painon hallintaa myös raskauden ja imetyksen aikana. Tämä voi olla haasteellista, kun työpaikkaruokailun säännöllisyys vaihtuu vauvanhoidon rytmittämään kotielämään. Äiti antaa usein periksi omasta hyvinvoinnistaan ja luopuu säännöllisestä aterioinnista ja liikunnasta. Runsaasti naposteluruokia ja sokeroituja juomia sisältävä ruokavalio lisää lihomisen todennäköisyyttä.

Liikuntaa kannattaa yhä harrastaa!

Raskaus ja imetys eivät ole este liikunnan harrastamiselle. Päinvastoin, mahdollisimman pitkälle raskauden aikana jatkuva ja nopeasti synnytyksen jälkeen aloitettu liikunta lisäävät sekä äidin että lapsen terveyttä ja hyvinvointia.

On selvää, että raskauden edetessä liikunnan kuormittavuuden on vähitellen vähennyttävä. Tiettyjä lajeja, kuten vaikkapa potkunyrkkeilyä tai seinäkiipeilyä ei raskaana voi harrastaa, mutta esimerkiksi kävely ja pyöräily ja odottaville räätälöity jumppa sopivat mainiosti.  Aktiiviset liikkujat voivat raskauden aikana liikkua vauhdikkaammin. Pienen lapsen kanssa on hyvä lähteä pitkillekin kävelylenkeille – ja jotkut onnistuvat jopa juoksemaan kärryjen kanssa.       

Teksti: Keventäjien asiantuntija professori Mikael Fogelholm ja dosentti Maijaliisa Erkkola, Helsingin yliopisto, elintarvike- ja ympäristötieteiden laitos

Lue lisää


Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest