Tässäkö piilee hoikkuuden salaisuus? Näin vähäinen liikkuminen voi riittää

Timo Haikarainen, liikuntavalmentaja

Ihminen kuluttaa paikallaan makaamalla jotakuinkin lepoaineenvaihduntansa verran energiaa. Heti kun mukaan tulee istumista tai seisomista, energiankulutus nousee. Jo kirjan lukeminen kuluttaa energiaa 31 prosenttia enemmän kuin makaaminen paikallaan.

Vapaa liikehdintä paikallaan kuluttaa jo noin 47 prosenttia enemmän energiaa. Tämä ei toki nouse vielä varsinaisen liikunnan tasolle, sillä maltillinenkin kävely nostaa kulutusta jo 200–250 prosenttia. Mutta näissä aktiviteeteissa kuluu paljon aikaa. Siksi energiankulutus voi nousta yllättävän isoksi. Jotkut ihmiset saattavat kuluttaa pienellä liikehdinnällä jopa 800 kilokaloria päivässä pienessä, 3,3m*2,5 m kokoisessa tutkimushuoneessa.

Toiset liikehtivät enemmän

Tukijat ovat havainneet, että liikehdinnän määrässä on yksilöllisiä eroja. Kaksoset näyttävät liikehtivän samankaltaisesti ja myös perheen sisällä liikehdinnän määrä on samankaltaista. Liikehdintä saattaa myös vähentyä energiavajeessa, eli laihdutuksen aikana. Erot liikehdinnässä saattavat selittää osittain sen, miksi toiset ihmiset eivät lihoa odotetulla tavalla, kun he syövät tietoisesti kulutustaan enemmän ja pyrkivät tutkimusolosuhteissa lihottamaan itseään.

Päivittäinen energiankulutus koostuu pienistä puroista

Liikehdintä saattaa siis auttaa pitämään osan meistä hoikkina. Jos itse ei ole luontainen liikehtijä, voi päivän varrelle jopa suunnitella pientä aktiviteettia energiankulutuksen lisäämiseksi. Puhdasta paikallaan makaamista kannattaa välttää. Pikku puuhastelu istualtaan lukien, käsitöitä tehden, askareita seisten toimittaen ja vaikkapa kielisoitinta soittaen lisää energiankulutusta. Omaa aktiviteettiaan voi myös tarkkailla. Jos huomaat olevasi luontaisesti hyvin passiivinen, pyörittele vaikka välillä hieman käsiä ja avaa rintakehää eteen taakse. Pienikin energiankulutuslisä on kotiinpäin.

Nämä pikku muutokset eivät toki yksinään saa painoa tehokkaasti tippumaan. Eikä kannata heti sännätä etsimään niitä liikuntapäiväkirjasta. Silti ne ovat pieni lisä, jonka voit hyödyntää. On tärkeää, että ensisijaisesti pidät huolen päivittäisestä kuntoliikunnasta ja lisään varsinaista liikettä päivääsi kävelyn, portaiden nousemisen ynnä energiakulutusta hetkellisesti enemmän nostavan liikkeen muodossa. Ja muista tietenkin ruokavalio – se tuo valtaosan tuloksista.

Sitten vaan liikehtimään!

Lähde: Levine ym. 2000. Energy expenditure of nonexercise activity. American Journal of Clinical Nutrition. 72:1451–4

timo_haikarainen_avatar

Timo haikarainen, liikuntavalmentaja

Timo Haikarainen toimii päätyökseen personal training -valmentajana. Vuosien varrella Timo on tehnyt noin 15 000 personal training- ja kuntosaliohjausta. Liikuntavalmennuksen lisäksi hän toimii erilaisissa asiantuntija- ja koulutustehtävissä ja tekee media-alan töitä.

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest