Käsittele kasviksia oikein

Kati Nappa, ruokatoimittaja

Kasviksista sen sijaan saat runsaasti elinvoimaa, herkullista makua ja kaunista väriä ruokiin, hyvin paljon erilaisia vitamiineja, kivennäisaineita, antioksidantteja, kuituja ym. hyvää. Kasviksilla ei kilot kerry, päinvastoin!

Kasvisten hinnoissa on vaihtelua vuodenaikojen mukaan. Valitse sesonkituotteita ja herkuttele kasviksilla ruhtinaallisesti aina silloin, kun ne ovat edullisimmillaan. Suosi kotimaisia, koska silloin niiden jatkuvuus tulevaisuudessakin on taattu. Lähiruoka on aina parempi valinta. Valitse kaupasta hyväkuntoisia kasviksia. Huonoja ei kannata rahdata kotiin. Osta vain sen verran kuin tiedät tarvitsevasi, ettet joudu heittämään mitään pois. Kasvisten käsittelyssä hyvät ja terävät veitset helpottavat työtä.

Tässä muutamia kasvisten käsittely- ja käyttövinkkejä.

Vihreää väriä ja runsaasti makua kasviksista

Purjosipulista moni heittää puolet eli vihreän osan pois. Ei kannata. Poista vain uloin lehti ja lehtien päät, jos ne ovat huonoja. Leikkaa purjo pitkittäin halki ja huuhdo huolellisesi. Voit myös viipaloida purjon ja huuhtoa viipaleet siivilässä juoksevan veden alla. Käytä purjo viipaleina tai paloina. Lisää vihreä osa keittoon, pataan tms. ruokaan vasta kypsennyksen loppuvaiheessa. Silloin maku ja väri pysyvät herkullisempana ja vihreä osa korvaa myös persiljan.

Huuhdo varsiselleri hyvin. Hyvät lehdet voit kuivata sellaisenaan tai pakastaa silputtuna. Ne antavat makua keittoihin ja patoihin. Varsiselleri sopii salaatteihin, keittoihin, paistoksiin ym. Käytä varsisellerin sisimpiä varsia lehtineen koristeeksi ja esim. dippaamiseen, mikä on herkullinen tapa nauttia varsisellerin pätkiä. Ne on kätevä myös täyttää erilaisilla kevyillä täytteillä kuten tuorejuustolla. Jos varsisellerin maku on sinulle liian voimakas raakana esim. salaateissa, kypsennä sitä viipaloituna hetki mikrossa. Jäähdytä kylmän veden alla. Viipaleet säilyttävät rapsakkuutensa, mutta terävin maku taittuu.

Vihannesfenkoli alkaa olla jo useimmille tuttu. Sehän maistuu aavistuksen anikselle ja sopii nautittavaksi salaateissa (hyvin ohueksi viipaloituna tai suikaloituna), sekä lisäkkeenä erityisen hyvin rasvaisten kalojen kera. Vihannesfenkoli sopii hyvin myös keittoihin, paistoksiin ja sellaisenaan kypsennettynä lisäkkeeksi. Fenkolista voi syödä kaiken, sen jälkeen kun olet leikannut kannasta ja varsien päistä ohuen viipaleen pois. Tillimäiset lehdet sopivat mm. keittoon ja salaattiin.

Jäävuorisalaatista riittää kuivahtaneen tai huonoksi menneen päällimmäisen lehden ja kantaosan poisto. Jäävuorisalaatti maistuu erilaiselta tai lähinnä suutuntuma on erilainen leikkaamistavasta riippuen. Kokeile: leikkaa kerä aivan ohuiksi suikaleiksi tai tuhdeiksi paloiksi ja mausta esim. sitruunaisella öljykastikkeella. Huomaat eron salaateissa.

Kuulutko sinä niihin, jotka leikkaavat sienistä jalat pois ja heittävät ne maatuviin jätteisiin? Ei kannata! Leikkaa siitakkeen ja herkkusienen jalat poikittain viipaleiksi ja käytä lakkien kanssa. Herkkusienet on toisinaan leikattu korjuun yhteydessä lähes jalattomiksi, silloin ne voi tietysti viipaloida, paloitella tai käyttää suoraan sellaisenaan.

Kaalit

Kaalit ovat hyvin ravintorikkaita, joten niitä kannattaa suosia ympäri vuoden. Kaikkia kaaleja voi syödä myös kypsentämättömänä. Toisten vatsalle sopii paremmin kevyesti kypsennetty kuin raaka kaali, toisille taas esim. ohueksi suikaloitu raaka kaaliraaste. Monille hyvin pitkään haudutettu ja varsinkin käristetty kaali aiheuttaa vatsanpuruja.

Poista keräkaalista kantaosa ja huono päällimmäinen lehti. Ruusukaaleista, keräkaalista minikoossa, joudut poistamaan ehkä useammankin lehdykän ja tietysti kannan, jos sitä on jäljellä.

Käytä kukkakaalin vihreät hyvät suojalehdet, ne ovat syötäviä ja kauniita. Kun paloittelet kukkakaalin, poista kantaosaa, jos sitä on runsaasti mukana. Leikkaa kaali niin, että vihreää lehteä ja kiinteää keskiosaa tulee moneen lohkoon. Kypsennä kaali paloina tai kokonaisena mieluiten höyryssä, mikrossa tai pienessä määrässä vettä. Kukka- ja parsakaali saavat kumpikin jäädä aavistuksen hampailla tuntuviksi, al dente, silloin ravintoarvo, maku ja väri ovat parhaimmillaan.

Parsakaali on suosituimmista kaaleista ravintorikkain. Olen kysynyt messuilla näytöskeittiössä tai muissa tapahtumissa kokatessani, moniko käyttää myös parsakaalin varsiosan. Kauhukseni vain vajaa puolet käsistä yleensä nousee. Totean tilanteeseen: ”Onpa teillä varaa heittä euroja roskikseen!” ja opetan käyttämään koko parsakaalin. Leikkaa varsiosan päästä ohut pala pois ja kuori varsiosa perunankuorimaveitsellä tai revi kuori irti. Leikkaa sen jälkeen varsi 1-2 cm:n viipaleiksi ylös kukintoon asti, niin että viimeisistä viipaleista tulee sakaraisia. Jaa kukkaosa sopiviin osiin kukinnon koon mukaan. Paras parsakaalin kypsennystapa on höyrytys. Jos parsakaalin kukinnot kellertävät, kaali on yli-ikäinen, joten älä osta.

Myös kiinankaali sopii hyvin raaka-salaatiksi ja kypsennettäväksi. Vesipitoisena ja ohutlehtisenä kiinankaali kypsyy hyvin nopeasti. Kätevä tapa on käyttää parhaat vihreät lehdet salaattiin ja muu osa kaalista kypsennettäviin ruokiin. Kiinankaali on miedonmakuista ja sillä onkin helppo lisätä minkä tahansa ruoan kuten piirakan, keiton, paistoksen jne. kasvispitoisuutta. Poista kiinankaalista ainoastaan lehtien kuivahtaneet päät ja kova kantaosa.

Parsa on toukokuun herkku

Vihreä ja valkoinen parsa tuodaan Suomeen pääasiassa Unkarista, Espanjasta, Hollannista ja myöhemmin Saksasta. Talvisin parsaa tuodaan mm. Perusta. Parsa on kevään ensimmäinen herkkukasvis. Se energiamäärä on pieni vain n. 20 kcal/100 g. Sekä vihreää että valkoista parsaa on saatavilla myös säilykkeenä ja pakastettuna.

Jos vihreä parsa on aivan tuore, sitä ei välttämättä tarvitse kuoria ollenkaan tai vain vähän kantaosasta. Poista puumainen kantaosa sormilla napsauttaen tai terävällä veitsellä leikaten. Valkoinen parsa pitää kuoria aina. Pidä nupusta kiinni ja kuori nupusta poispäin parsatankoa kääntäen, niin että sitkeä kuori lähtee pois joka kohdasta. Poista sen jälkeen kova kantaosa kuten edellä. Kypsennä parsa keittämällä, höyryttämällä tai grillaamalla. Parsa sopii alku- tai herkutteluruuaksi esim. keitetyn tai uppomunan kanssa, juustojen, kinkun, graavi- tai savukalan ym. kanssa. Pirskottele parsojen pinnalle vähän hyvää öljyä ja mausta mustapippurirouhaisulla. Parsa maistuu myös sellaisenaan kasvislisäkkeiksi ja sopii mm. risottoon, vokkiruokiin, keittoon, salaattiin ym. Parsaruokia löydät hakusanoilla parsa ja parsaa.

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest