Ohjaako syömistäsi autopilotti

Avatar

Amerikkalainen psykologi Deborah Cohen kirjoitti vuonna 2008 kiinnostavan kokoelma-artikkelin (1), jossa hän osoitti, että syöminen on yllättävän automaattinen tapahtuma ja siksi usein tietoisen kontrollin ulottumattomissa. Vaikka nykyihminen on koulutettu, moderni ja älyn kyllästämä, monet toimintomme – syöminen niiden joukossa – ovat yllättävän primitiivisiä. Tässä muutamia kiinnostavia poimintoja tutkimuksista, joihin Cohen viittasi:

1. Suuri annoskoko lisää automaattisesti syömistä. Ryhmälle miehiä annettiin perunalastuja 175 g pusseissa ja toiselle ryhmälle 25 g pusseissa. Suurempia pusseja saaneet söivät 3 kertaa (yli 300 kcal) enemmän kuin pienempiä pusseja saaneet (2).

2. Näkösällä ulottuvilla olevaa ruokaa syödään enemmän. Erään toimiston työntekijöille tuotiin suklaakonvehteja, toisille työpöydälle ja toisille 2 m päässä olevalle hyllylle. Työntekijät, joilla konvehdit olivat työpöydällä, söivät 140 kcal enemmän kuin työntekijät, joilla konvehdit oli laitettu kauemmaksi (3). Samojen tutkijoiden tekemä jatkotutkimuskin todisti, että ruoan näkeminen houkuttelee syömään. Toimistoon tuotiin taas suklaakonvehteja. Tällä kertaa joko läpinäkyvissä tai värillisissä kulhoissa. Kuten arvata saattaa, läpinäkyvät kulhot syötiin nopeammin tyhjiksi (4). Jälleen kuin huomaamatta; tutkittavat eivät havainneet toiminnassaan mitään eroavaisuuksia eri testitilanteissa.

3. Liikasyöminenkin jää huomaamatta. Kuuluisassa soppatestissä (5) ihmisille syötettiin ensimmäisenä päivä soppaa tavallisesta kulhosta ja toisena päivänä kulhosta, joka täyttyi salakavalasti altapäin uudelleen. Pohjattomasta kulhosta syötiin 70% enemmän keittoa kuin tavallisesta kulhosta. Hämmästyttävintä tutkimuksessa oli, että ihmiset eivät lainkaan havainneet syöneensä enemmän. Kysyttäessä he sanoivat, että olivat syöneet yhtä paljon kuin edellisenäkin päivänä. He eivät myöskään tunteneet itseään kylläisemmiksi kuin tavallisen kipollisen syötyään. Eivätkä he uskoneet kuulemaansa (että soppaa meni melkein kaksinkertainen määrä), kun kokeen tulos paljastettiin heille.

4. Syömisen aloittaminen on automaattista, samoin kuin syömisen jatkaminen. Monesti emme edes havainnoi, miksi ryhdyimme syömään. Oli ruoka-aika, ruokaa oli esillä, tuli mainoskatko, söimme jotain tehdäksemme. Jatkamme kunnes lautanen on tyhjä, täytyy lähteä töihin, tv-ohjelma loppui, puhelin soi. Joillekin on jopa harvinaista alkaa syömään siksi, että on oikeasti nälkä tai lopettaa siksi, että tuntuu jo kylläiseltä.

5. Syömisestä pidättäytyminen tai sen lopettaminen vaativat paljon enemmän tietoisia ponnisteluita kuin syömisen aloittaminen. On evoluution kannalta ollut edullista syödä ja jatkaa syömistä aina kun siihen on mahdollisuus. Siksi meillä on erityisen huonot biologiset edellytykset kieltäytyä hyvästä ruoasta tai jättää syöminen kesken.

6. Koska ihmiset tekevät hyvin monia syömiseen liittyviä asioita tiedostamattaan, he eivät myöskään tiedosta, että nämä asiat tapahtuvat automaattisesti.
Jokainen voi kuitenkin opetella havainnoimaan ja analysoimaan syömistään vähän enemmän. Otetaan autopilotti pois päältä ja opetellaan havainnoimaan toimintaamme.
Ruoasta, hyvästäkin, kun voi pidättäytyä (väliaikaisesti).

Syödäkö ja mitä syödä vai jättääkö syömättä on valinta, joka tehdään niin monta kertaa päivässä, että sillä on todellista merkitystä! Huomaa mitä syöt – näin olet huomaavaisempi itseäsi, kehoasi ja terveyttäsi kohtaan.

Lääkäri
Kirsi Pietiläinen
HUS, Lihavuustutkimusyksikkö

Viitteet
1. Cohen DA. Eating as an automatic behavior. Prev Chronic Disease 2008
2. Rolls BJ, ym. Increasing the portion size of a packaged snack increases energy intake in men and women. Appetite 2004.
3. Painter JE, ym. How visibility and convenience influence candy consumption. Appetite 2002.
4. Wansink B, ym. The office candy dish. Int J Obesity 2006
5. Wansink B, Kim J. Bad popcorn in big buckets: por¬tion size can influence intake as much as taste. J Nutr Educ Behav 2005.

Opettele havainnoimaan mitä syöt
Syöminen on usein melko automaattinen tapahtuma ja monesti emme havainnoi mitä kaikkea suuhun laitamme. Usein liikasyöminen jää helposti huomaamatta jos annoskoko on suuri tai lautanen liian iso.

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest