Suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia. Muissa maissa valtaosa D-vitamiinista saadaan ihon kautta auringon UV-säteilystä. Suomessa suurin osa vuodesta on pimeää tai niin kylmää, että iho ei ole alttiina auringolle. Parhaita D-vitamiinin lähteitä ovat rasvainen kala (esim. lohi), vitaminoidut margariinit ja vitaminoitu maito. D-vitamiinia tulee saada ravinnosta 7.5 mikrogrammaa päivässä, pikkulasten ja yli 60-vuotiaiden 10 mikrogrammaa.

Vähäisen D-vitamiinin saannin on havaittu olevan yhteydessä yllättäviin sairauksiin. Osteoporoosin lisäksi se on liitetty syöpiin (rinta-, paksusuoli- ja eturauhassyöpä), tyypin 1 diabetekseen, onpa epäilyjä puutteen lisäämästä lihavuudestakin. Vastikään havaittiin yhteys myös masennukseen. Tuoreessa hollantilaistutkimuksessa masennusta potevien D-vitamiinin saanti oli vähäisempään kuin terveiden. Tulokset eivät kuitenkaan osoita kumpi tulee ensin, masennus vai D-vitamiinin vähyys.

Laitetaan joukolla suomalaisten D-vitamiinin saanti kuntoon:
– muistetaan antaa D-vitamiinit lapsille neuvolan ohjeiden mukaan
– huolehditaan läheisistä vanhuksistamme ja sairaista, jotka ovat paljon sisällä, jotta he saisivat D-vitamiinia riittävästi
– muistetaan omassa ruokavaliossamme D-vitamiinipitoiset (ja muutenkin terveelliset ruoat)
– nautitaan kesällä auringosta, maltilla ja sopivasti

D-vitamiinin saanti on turvattava ympäri vuoden
Valtaosa D-vitamiinista saadaan auringon säteilystä. Suomalaisten iho ei ole alttiina auringolle kuin kesällä joten muuna aikana D-vitamiinia on saatava muista lähteistä kuten ravinnosta tai purkista.

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest