Keveillä mielikuvilla kohti tavoitteita

Avatar

Keventämisessä onnistuminen vaatii omien elämäntapojen rehellistä tutkistelua, elämän suunnittelutaitojen päivittämistä ja omien ajatusten hallintaa. Ajattelun sanotaan olevan sisäistä puhetta. Henkilökohtaisen ”tietokoneesi” keskustietoyksikössä, aivoissa, tuotat itse tarinaa omasta todellisuudestasi. Voit itse päättää, miten suhtaudut asioihin ja millaista sisäistä puhetta tuotat. Kevennyshankkeessa onnistumiseksi kannattaa haastaa itsensä pohtimaan, millaisia näkökulmia, käsityksiä ja selityksiä omasta arjesta olet itsellesi tuottanut. Oletko huomaamattasi luonut selitysten korttitaloja, joiden nurin puhaltamisessa piilee keventävä oivallus tai arjen tottumusten ratkaisu? Oletko valmis muuttamaan sisäistä puhettasi ja etsimään uusia näkökulmia arjen tottumuksiin? Oletko valmis kannustamaan ja kehumaan itseäsi onnistuneista ajatuksistakin, saatikka sitten arjen haasteiden päihittämisestä?

Mielikuvaharjoitus rentouttaa ja motivoi

1. Varaa 5-10 minuuttia rauhallista aikaa. Sulje puhelin. Voit soittaa rauhallista musiikkia tai kuunnella hiljaisuutta.

2. Asetu istumaan tai selinmakuulle. Laske kädet rennosti vartalon sivuille ja hae mukava asento. Sulje silmät tai suuntaa katse pitkälle kaukaisuuteen.

3. Hengitä syvään sisään ja ulos 3-5 kertaa. Jokaiselle uloshengityksellä huokaise pitkään ja tunnet, kuinka olo rentoutuu.

4. Hae ajatuksiisi mielikuva unelmastasi. Kuvittele itsesi tekemässä unelmaasi liittyviä asioita. Kuvittele tuntemuksia, ääniä, näkymiä ja mukavia hetkiä. Viivähdä hetki näissä mielikuvissa.

5. Hengitä syvään sisään 5 kertaa. Jokaisella sisäänhengityksellä tunnet, kuinka olosi raikastuu, keventyy ja reipastuu.

6. Haukottele ja nosta kädet suoriksi pään päälle venymään – kuten aamulla. Päästä kädet alas ja tunne olevasi valmis jatkamaan päivän haasteita.

Onnistumisia kohti

Voitko muuttaa arkisiin haasteisiin suhtautumistasi ja suunnata ajatukset kohti tavoitteessasi onnistumista? Kun ajattelet ja kuvittelet onnistumisen hetkeä ja tuntemuksia etukäteen, olet jo toteuttamassa tavoitteeseen vieviä askeleita. Ajatukset johtavat ennemmin tai myöhemmin toteutukseen ja jokapäiväisiä valintoja on helpompi tehdä. Kevennyshankkeen tärkeimmät askeleet otat omien korviesi välissä. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Mielikuvien suunnittelulla pääsee myös positiivisempaan, sallivampaan ja onnistumisia korostavaan kevennystapaan. Hyvällä mielellä tehdyt kevennystoimet tuottavat lisävaikutuksia ja ne vakiintuvat pidempiaikaisiksi elämäntavoiksi. Positiivisten askelten kierre ei katkea.

Kieltäytymisiä vai hehkuvia kokemuksia?

Laihdutuskuuri kertoo jo sanana lyhytaikaisesta kampanjasta – ei niinkään elämäntapamuutoksesta. Siksi tuota sanaa ei Keventäjissä käytetä. Laihduttaminen kertoo kilojen vähentämisestä ja panttaamisesta, sen sijaan että mielikuvatasolla kuvittelisi matkaa kohti hyvää oloa ja omalle keholle sopivaa painoa. Laihduttamisessa kootaan usein pitkä lista ruoka- aineista, joita ei saa syödä. Tällaiset kärsimyskuurien listat eivät toimi mielikuvaoppimisessa. Jos hoet itsellesi ”Älä syö suklaata!”, tulee ajatelleeksi päivän aikana satoja kertoja suklaata. Jo pelkästä ajatuksesta vesi herahtaa kielelle ja joudut ponnistelemaan entistä enemmän mielitekoa vastaan. Ennemmin kannattaa luoda suklaasta kieltäytymisen tilalle mielikuvia hehkuvista ja raikkaista hedelmistä, joita tarjoilet hehkeästi pilkottuna kauniin värisellä tarjottimella.

Jos Sinulla on tapana palkita itseäsi raskaan päivän päätteeksi herkuilla, kuvittelet jo kotimatkalla noita herkkuja mielessäsi. Nyt olisi löydettävä kotiin tulon mielikuviin kevyempiä ”houkuttimia”. Voitko palkita itseäsi hyvällä musiikilla, kirjalla, ystävillä tai kävelylenkillä ja hehkuttaa jo etukäteen mielikuvissa noita nautinnollisia hetkiä?

Liikkumaankin voi pakottaa ja patistaa itseään. Suorittamiselta ja väkinäiseltä liikunnalta välttyy, kun hampaat irvessä liikkumisen sijaan suo keholle virkistyshetken tai energianlatauskierroksen raikkaassa kevätilmassa. Eli kyse on liikuntaan liittyvän mielikuvan muuttamisesta. Viikoittaisen liikuntaohjelman otsikotkin voi muuttaa. ”Sauvakävely 40 min. 60–75 % syke” -tilalle voi vaikkapa kirjoittaa ”Kevättuulien haistelua metsäkierroksella – sauvat mukaan”.

Lenkille lähtöä miettiessä kannattaa hakea mielikuvista oma tavoitekuva tai unelma, jota kohti lenkin askeleet vievät. Seuraavaksi kannattaa muistuttaa itseään siitä hehkuvasta ja rennosta olosta, jonka lenkin jälkeen on viimeksi kokenut. Liikuntaan liittyvät positiiviset kokemukset, tunnelmat ja tuntemukset kannattaa kirjata ylös lenkin jälkeen kalenteriin, harjoituspäiväkirjaan tai Keventäjän omiin muistiinpanoihin. Kun motivaatio notkahtaa, käy sitten lukemassa nuo kannustavat muistiinpanot ja saa uutta puhtia liikkeelle lähtöön. 

Unelmista motivaation peruskivet

Kevennyshankkeeseen motivoitumisen peruskivet syntyvät unelmista, haaveista ja niiden kautta löytyvistä omista arvoista. Mitkä asiat ovat itselle niitä kaikkein tärkeimpiä asioista elämässä? Luo itsellesi mielikuvia eli kuvittele itsesi tekemässä noita tärkeitä asioita. Liittyvätkö ne työhön, perheeseen, harrastuksiin? Vai oletko kenties hahmottanut itsellesi elämäntehtävän? Miten terveys, hyvä kunto ja painonhallinta liittyvät noiden tärkeiden asioiden toteuttamiseen ja niihin liittyviin tulevaisuuden suunnitelmiin? Millaista jaksamista ja kuntoa merkitykselliset asiat Sinulta vaativat? Millaisessa kehossa olet pystyvät, tyytyväinen ja kykenevä nauttimaan Sinulle arvokkaista asioista?

Merkityksellisiin asioihin liittyy usein myös haaveita ja unelmia. Voit kuvitella itsesi tekemässä Sinulle tärkeitä asioita, tärkeiden ihmisen kanssa ja Sinulle rakkaassa paikassa. Kuvitelmat voivat liittyä lähitulevaisuuteen tai unelmointi voi kantaa vuosikymmenten päähän. Kun koet haastavan hetken tai olet valintojen edessä, palauta mieliin tuo mielikuva unelmistasi. Unelman kuvittelusta tulee hyvä mieli ja kevyemmät valinnat on helpompi tehdä. Et ole enää hetken vietävissä, vaan ajattelet pitkäjänteisemmin. Tavoitetta kohti suuntaavien mielikuvien avulla keventäminen sujuu positiivisesti ja voimaannuttavasti.

Unelmaan ja omaan tavoitteeseen liittyviä mielikuvia kannattaa vahvistaa ja pitää niitä mukana viikottaisessa hyvinvoinnin kohentamistalkoissa. Mielikuvarentoutusta kannattaa harjoitella viikottain ja samalla oppii kätevän ja helpon rauhoittumisen keinoin. Kun mielikuvia oppii käyttämään omien ajatusten ohjaajina, voi mielikuvarentoutusharjoituksen tehdä tarvittaessa vaikkapa bussissa, lentokentällä tai työpaikalla. Lyhytkin rentoushetki laskee sykettä ja verenpainetta, vähentää stressin tuntemuksia ja kohentaa hyvinvointia kokonaisvaltaisesti. 

Tavoitekävely

Tavoitteitasi voit pohtia vastaamalla seuraaviin kysymyksiin. Kirjaa vastaukset muistiinpanoihisi tai juttele niistä lähimmäisesi kanssa. Kutsu tärkeimmät ystäväsi tavoitekävelylle, jossa juttelette tavoitteita kohti kulkemisesta ja pyydätte toisiltanne kannustusta ja rohkaisua tavoitetalkoisiinne.

Tavoitekävelyn pohdinnat:

1. Mistä unelmoit ja haaveilet? Mitkä Sinulle ovat tärkeitä asioita elämässä? Millaisia asioita, missä ja keiden kanssa teet? Tunne, tunnustele, kuulostele, kuule, näe ja koe mielikuvissasi unelma toteutuneeksi. Miten oma olemuksesi, kuntosi ja kehosi liittyvät noiden tärkeiden asioiden toteuttamiseen?

2. Millainen on Sinulle sopiva terveys, olemus, kehon koko ja kunto? Minkä asian toivoisit olevan erilailla nykyisen kuntosi tai kehosi olemuksen suhteen? Aseta tavoite Sinulle tärkeiden asioiden perusteella. Kuvittele tavoite toteutuneeksi. Kirjaa ylös konkreettiset asiat ja tekemiset.

3. Millaisen muutoksen toivoisit toteutuneen puolen vuoden päästä? Kuvittele itsesi iloitsemassa tuosta muutoksesta. Tunne, näe ja koe tavoite saavutetuksi! Jokaisella kävelylenkillä tai liikuntahetkissä voit kuvitella hetken tavoitteen saavuttamisen iloa. Näin pidät yllä innostumistasi.

4. Keitä tarvitset tukijaksesi? Ketkä kannustavat Sinua matkallasi kohti tavoitetta? Miten ja milloin kerrot heille tavoitteestasi? Mistä muut huomaavat Sinun tavoitteesi olevan toteutumassa?

5. Mistä huomaat olevasi matkalla kohti tavoitetta? Mitkä ovat merkkejä siitä, että teet Sinulle sopivia valintoja? Aseta jokaiselle kuukaudelle välitavoite. Miltä Sinusta tuntuu, mitä teet ja miten palkitset itsesi, kun huomaat välitavoitteen toteutuneen? Vyötärönympäryksen tai vaakalukemien lisäksi aseta välitavoitteeksi tuntemus, jossakin asiassa tai tekemisessä onnistuminen. Vaikka vaaka ei joka kuukausi näyttäisi kevyitä lukemia, tiedät onnistuneesi elämäntapojen harkinnassa, kokeilussa tai omien ajatusten hallinnassa paremmin kuin ennen.

6. Tarkista vielä, miten tavoite ja sen vaatimat toimenpiteet sopivat nykyiseen elämäntilanteeseesi ja arkeesi? Onko muutos mahdollista toteuttaa elämänoloisella tavalla? Olethan pilkkonut tavoitteen tarpeeksi pieniksi osiksi ja jokapäiväisiksi toimiksi? Voiko tavoitteen vaatimien toimien mukaisesti elää vuosikymmeniä?

Teksti: Sirpa Arvonen

Omilla ajatuksillasi muokkaat käsitystäsi maailmasta
Motivoitumista keventymiseen ja tavoitteita kohti etenemistä voi helpottaa mielikuvaharjoittelulla. Kun ajattelet ja kuvittelet onnistumisen hetkeä ja tuntemuksia etukäteen, olet jo toteuttamassa tavoitteeseen vieviä askeleita…

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest