Keventäjän juhlakauden selviytymisopas

Avatar

1. Valitse strategia

Toisille sopii se, että juhlakautenakin syö maltillisesti ja lähes normaalissa rytmissä. Jos se sopii sinulle, elä sen mukaan. Toinen tapa on valita satunnainen, tietoinen herkuttelu, jos tiedät, että pystyt liikkumaan kalorikertymän pois tai ettei ”repsahtaminen” masenna sinua.

2. Muista suunnitelmallisuus 

Suunnittele etukäteen juhlien syöminen. Tämä auttaa välttämään ylilyöntejä lautasella. Muista suunnitella myös, koska juhlakausi on sopiva korkata. Juhlakaudesta tulee kohtuuttoman pitkä, mikäli mässäilyn aloittaa jo marraskuussa. 

3. Älä unohda lautasmallia 

Lautasmalli auttaa ruuan koostamisessa. Täytä juhlissakin lautasesi puoliksi kasviksilla. Muista, että esimerkiksi lautasellisessa rosollia on vähemmän energiaa kuin ruokalusikallisessa sen kanssa tarjottavaa kermavaahtoa.Hyvä nyrkkisääntö on, että pääruuat ovat usein kohtuullisen keveitä, niiden kanssa tarjottavat lisukkeet raskaampia. Kinkkukin sopii keventäjän lautaselle, kermakastiketta kannattaa puolestaan lusikoida sen päälle vähemmän. Muista aina myös tarjoilla juhlissa raskaampien ruokien lisäksi raikasta salaattia.

4. Nauti laadusta, älä määrästä 

Mikään yksittäinen ruoka ei ole keventäjältä pannassa. Kaikkea saa syödä, mutta määrä kannattaa pitää järkevänä. Yksi pala torttua maistuu taivaalliselta, toinen jo tavalliselta, kolmas ei aina tuo enää juuri mitään tyydytystä. 

5. Älä paastoa juhlapäivänä 

Juhlissa ei tule vedettyä ähkyä, kun ei juhli liian nälkäisenä. Tyypillinen keventäjän virhe on kompensoida illan syömisiä syömällä hyvin niukasti päivän aikana. Usein tämä johtaa siihen, että juhlissa tulee syötyä holtittomasti. Syö päivän aikana normaalisti, jopa jotain pientä, kuten hedelmä juuri ennen juhlia. Näin juhlissakaan ei lähde niin helposti mopo lapasesta. 

6. Juo tarpeeksi…vettä! 

Käytä alkoholia kohtuudella. Korvaa juhlahetkissä olut, siideri tai viini välillä kivennäisvedellä. Vesi on tarpeen myös siksi, että jouluruuat ovat usein suolaisia. Muista myös, että alkoholien energiasisältö vaihtelee: kermalikööri ei ole keventäjän unelmajuoma. 

7. Kuluta liikkumalla

Käytä hyväksesi kaikki mahdollisuudet liikkua. Reipas ulkoilulenkki ennen ruokailua saa hyvän mielen ja kaloreita kulumaan. Lumilinnan rakentaminen lasten kanssa on liikuntaa sekin. Muista kuitenkin, että pikkujoululiikunnan pitää olla rauhallista ja pitkäkestoista. Valvomisesta ja alkoholista väsynyt kroppa ei kaipaa kovaa rääkkiä! Juhlissakin voi liikkua, jos tanssijalkaa vipattaa. Unohda kuitenkin suorituskeskeinen ”pakkokulutus”.

8. Ole armollinen itsellesi 

Muista, että elämää on myös joulun jälkeen. Pari kertynyttä kiloa ei kaada koko maailmaa. Kaikissa juhlissa ei tarvitse keventää.

Vinkit: Krista Niiniharju, Keventäjien ruokatoimittaja

Lue lisää:

Kirjoita haku ja paina Enteriä

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Liity 125 000+ tilaajaamme

Liity 125 000+ tilaajaamme

Tilaa ilmainen uutiskirjeemme nyt ja saat 20% alennuksen keventäjien jäsenyydestä. Saat säännöllisesti sähköpostiisi asiantuntijatietoa, käytännön vinkkejä ja erikoistarjouksia. 

Kiitos, että tilasit Keventäjän kirjeen! Tarkista vielä sähköpostisi ja vahvista liittyminen.

Pin It on Pinterest